جامعه

اعلامیه اداره ملی حفاظت محیط زیست در پیوند به روز جهانی تنوع حیات

کابل باختر اول جوزا
روز بین المللی تنوع حیات همه ساله در تمام جهان توسط  کشور های عضو تجلیل میگردد. افغانستان  هم منحیث عضو جامعه جهانی بخصوص کنوانسیون تنوع حیات این روز بین المللی را جهت حفاظت تنوع حیات، تقویت هماهنگی و افزایش آگاهی عامه در کشور تجلیل مینماید.
اداره ملی حفاظت محیط زیست با درنظرداشت تعهدات ومکلفیت های ملی و بین المللی، تطبیق اهداف قانون محیط زیست برنامه ها و ستراتیژی های ملی در بخش تنوع حیات از این روز بین المللی به همکاری ارگانهای ذیربط وموسسات همکار تجلیل بعمل میاورد. این اداره در مورد مطابق قوانین وستراتیژی های  فوق الذکر کمیته اجرائیوی حیات وحش افغانستان را مطابق ماده 47 قانون محیط زیست ایجاد نمود است و تا اکنون در مجموع به تعداد (۱۳۸) نوع اعم از حیوان ها، نباتات حشره ها، پرنده ها و ذوحیاتین را مطابق معیارهای اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت  درسه مرحله  ارزیابی و رسماً ازطریق مطبوعات کشور بشمول دو پارک ملی ( بند امیر بامیان و واخان بدخشان ) و یک ساحه پیشنهادی منظره طبیعی شاه فولادی ولایت بامیان که در رشد توریزم پایدار نقش اساسی دارد  اعلان نموده است وسپس انواع قابل حفاظت را  شامل لست نموده است.
ستراتیژی ملی تنوع حیات و پلان عمل آن نیاز  به همکاری های  همه جانبه ادارات دولتی و غیر دولتی و جوامع روستائی درسطح ملی، منطقوی و بین المللی به منظور تطبیق اهداف این ستراتیژی دارد.
اداره ملی حفاظت محیط زیست به منظور تطبیق و برآورده  شدن اهداف این سند، مشترکآً با نهاد های علمی  و بین اللملی ادارات دولتی و غیر دولتی و جوامع روستائی کار مینماید. بناء جهت تطبیق ستراتیژی ملی تنوع حیات از تمام هموطنان شریف، علمای دینی، نهاد های ملی و بین المللی ، مراجع علمی، جامعه مدنی و رسانه ها احترامانه تقاضا می نماید، تا در نهادینه ساختن حفاظت محیط زیست  و تنوع حیات سهم فعال گرفته  و در روشن ساختن اذهان عامه از این طریق  هرفرد مسولیت خویش را به وجه احسن انجام دهیم.
یک بار دیگر روز بین المللی تنوع حیات را به کافه ملت با افغانستان تبریک و تهنیت عرض میداریم . ختم / نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا