تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی وغیر حکومتی درپایتخت

کابل باختر/ 12/ اسد
شمار محدود از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخباروگزارش های را درباره رویدادهای جاری منطقه وجهان نشر کرده اند.
روزنامه افغانستان درصفحه اول خبرداده که حزب جنبش ملی اتهامات سازمان دیده بان حقوق بشر را ردکرده است این روزنامه درمطلب دیگر زیر عنوان 70 درصد نیروهای داعش درافغانستان اعضای سابق تحریک طالبان پاکستان هستند نوشته جنرال نیکلسون فرمانده کل نیروهای ناتو و امریکا درافغانستان اعلام کرد که 70 درصد نیروهای گروه موسوم به داعش که اکنون درافغانستان فعالیت دارند ازجنگ جویان سابق تحریک طالبان پاکستان موسوم به طالبان هستندکه بیش از این درمنطقه قبایلی اورکزی درپاکستان بودند.
فرمانده کل نیروهای ناتوو امریکایی درافغانستان توضیح داد که بیشتر اعضای داعش درافغانستان که این گروه آنرا "ولایت خراسان" می نامد قبلاً مربوط طالبان پاکستان بودند که با آغاز عملیات " ضرب عصب " درپاکستان این کشور را ترک کرده و به عضویت داعش درافغانستان درآمده اند.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده و درمطلب دیگر خبرداده به زنان بی سواد درکابل زمینه سواد آموزی و فراگیری خیاطی فراهم میشود .
به نوشته این روزنامه یک موسسه غیردولتی درکابل میگوید دریک طرح ابتکاری زمینه سواد آموزی و فراگیری خیاطی را به زنان فراهم می کند تا بتوانند با سواد شده و ازنظر اقتصادی نیز خودکفا شوند.
صرافان شهر کابل سرای شهزاده " مرکز تبادله ارز " را بستند هفتاد عضو گروه طالبان درولایت غزنی کشته شدند، امضای چند قرار داد برای بهبود خدمات شهری درکابل عنوان های دیگری اند که این روزنامه درکنار سایر عنوان ها درصفحه اول نشر کرده و درمطلب دیگر زیر عنوان پاکستان برای خروج مهاجران افغان یک هفته ضرب الاجل تعیین کرده است .
به نوشته روزنامه افغانستان مقامات حکومت ایالتی خیبر پشتونخواه پاکستان برای مهاجران افغان یک هفته ضرب الاجل تعیین کرده تا منطقه کرم ایجنسی وسایر مناطق قبایلی دراین ایالت را ترک کنند براساس گزارشها بعداز این هشدار اکثر مهاجران افغان دراین ایالت به کمپ های سازمان ملل متحد مراجعه کرده اند.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه چراغ درصفحه اول زیرعنوان اجلاس وزرای داخله اتحادیه سارک دراسلام آباد شروع به کار کرد.
به نوشته این روزنامه، اجلاس وزرای کشورهای اتحادیه سارک به هدف مبارزه با تروریزم و قاچاق انسان دراسلام آباد شروع به کارکرد.
به نقل از روزنامه پاکستانی، اجلاس وزرای داخله کشورهای عضو اتحادیه سارک با موضوع مبارزه با تروریزم و قاچاق انسان و نیز تسهیل صدور رویداد «ویزه» برای شهروندان اتحادیه مورد بررسی قرار میگیرد
قراراست سوم ماه آگست راج نات سینگ وزیر داخله هند نیز برای شرکت در اجلاس وزرای داخله سارک به اسلام اباد سفر کند، رسانه های هندی اعلام کرده بودند راج نات سینگ درسفر به پاکستان با نوازشریف نخست وزیر و چودری نثار علی وزیر داخله پاکستان دیدار خواهد کرد.
هفتاد درصد نیروهای داعش طالبان پاکستانی هستند حمله بر یک شرکت تدارکاتی بین المللی درکابل با کشته شدن مهاجمین پایان یافت شاروالی کابل چهار قرارداد بایک شرکت عربی امضا کرد امنیت ملی یک عضو شبکه حقانی را درپکتیا بازداشت کرد عنوان های دیگری اندکه این روزنامه درصفحه اول به نشر آن اقدام کرده اما درصفحه اخیر زیر عنوان نصب سیستم ضد موشکی درافغانستان خوب یا بد؟! نوشته برخی رسانه ها در کشور از نصب سیستم ضد موشکی درافغانستان خبر میدهند.
به نقل از سلام وطندار محمود حیدری آگاه سیاسی میگویدکه کوه صافی ولایت پروان برای نصب این سیستم تعیین شده و آماده گی ها برای ساخت این شبه پایگاه آغاز شده است.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درصفحه های دیگردنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه خبر 8 در صفحه های شماره امروز ی مطالب چون مال بیت المال یا میراث پدر ، فیفا و تیفا: حکومت به بازی اصلاح نظام انتخاباتی خاتمه دهد، سیاس: ماین های خوشه ای باشنده های چهار ولایت را تهدید میکند، سرای شهزاده درواکنش به سرقت پول صرافان بسته شد را نشر کرده و درکنار آن دنبال مطالب دیگر نیز شده است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا