تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در کابل

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل سیاسی و نظامی کشور پرداخته ونیز اخبار و گزارش های را در مورد رویداد های داخلی و منطقه یی نشرکرده اند.

روزنامه آرمان ملی شماره امروزی را با مطلبی پیرامون مجلس نماینده گان آغاز کرده و نوشته که امریکا بالای مجلس نماینده گان افغانستان اعتماد ندارد. این روزنامه نوشته " رمضان بشر دوست یکتن از اعضای مجلس نماینده گان افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت " طرفداران ایران و پاکستان تعهدی به این کشور ها نداشته بلکه بخاطر پول ازین کشور ها حمایت می کنند.

بشر دوست می گوید، امریکا هم میتواند این افراد را توسط پول خریداری کرده و سند را بالای شان امضا نماید.

احمد سعیدی یکی از کارشناسان مسایل میگوید که امریکا این را می داند که اعضای مجلس نماینده گان به امضای سند استراتیژیک مخالفت می کنند.

به گفته وی، امریکا می خواهد این سند را با حکومت افغانستان طوری به امضا برساند که نیازی برای تایید آن به مجلس نماینده گان پیدا نشود.

سعیدی می گوید: مسوولان سفارت امریکا برای وی گفته اند که امریکا با حکومت افغانستان سند استراتیژیک را به خاطری امضا نمی کند که بالای مجلس نماینده گان باور مند نیست."

آرمان ملی سرمقاله شماره امروزی را زیر عنوان، نگذارید کابل محاصره شود نوشته و آورده است" با شکست طالبان تروریست در ولایت های قندهار و هلمند آنها با تغییر استراتیژی نظامی ساحات عملیات نظامی شانرا به طرف امن ترین ولایت ها گسترش داده از جنگ های جبهه یی منصرف و دکتورین جنگی خویش را بر عملیات انتحاری و چریکی متمرکز نموده اند.

لهذا در سال گذشته و جاری طالبان سعی کردند که در ولایت های شمالی و مناطق نزدیک به کابل نفوذ نموده و امنیت این مناطق رامختل سازند.

طالبان به این فکر اند که تا پایان سال 2013 میلادی به صورت نامریی شهر کابل را به محاصره کشانیده و با فشار بر کابل اقدام به تصرف سایر ولایت ها نمایند.

این برنامه را طالبان از ولایات قندز و بغلان آغاز نمودند و در اوایل به موفقیت های نسبتاً" بزرگ دست یافتند اما مبارزه و پیکار شهید مولانا سید خیل فرمانده پولیس قندز لانه های اصلی آنها به تصرف دولت در آمد اما طالبان در مقابل وی را به شهادت رسانیده و شهید جنرال داوود نیز قربانی این انتقام گیری شد."

آرمان ملی در مطلب دیگر زیر عنوان، شرکت گاز گروپ حاضر نیست بهای گاز را کاهش دهد.

به نوشته این روزنامه یک کیلو گاز مایع در کابل پنجاه و پنج افغانی تعیین گردید.

آرمان ملی در صفحات دیگر مطالبی را زیر عنوان، زورکاکاست که انگور در تاک هاست، جایگاه پاکستان در استراتیژی امریکا با افغانستان نشر کرده و زیر عنوان برای افغانستان آزاد، مستقل و دموکراتیک، فراخوان نهادهای مدافع آزادی رسانه ها در افغانستان را نشر کرده است.

اما روزنامه ماندگار برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان دروازه ی شورای صلح را ببندید! آغاز کرده و درمطلب دیگر از قول وزارت خارجه کشور نوشته خواهان تجدید همکاری جامعه جهانی تا سال 2024 هستیم.

ماندگار در مطلب دیگر نوشته وزارت امور زنان گزارش سازمان ملل متحد را رد کرده و زیر عنوان، اسناد مربوط به ترور استاد ربانی به پاکستان سپرده شده، از قول پاکستان نوشته: پاکستان، هیچ یک از کسانی که حکومت افغانستان آنها را در قضیه قتل استاد برهان الدین ربانی متهم می داند و تقاضای دستگیری آن ها را دارد، در داخل قلمرو پاکستان نمی باشند.

ماندگار باز هم در مطلب دیگر به مساله صلح در افغانستان نشر کرده و ازقول شورای عالی صلح نوشته مذاکره با طالبان را از سرمی گیریم.

ماندگار در صفحه اخیر زیرعنوان عصبانیت امریکا از قطعنامه ای لویه جرگه سنتی، نوشته که گویا امریکا نسبت به مشوره ها لویه جرگه عصبانی میباشد.

روزنامه خدمتگار برگ نخست را با مطلبی پیرامون خروج نیروهای بین المللی از افغانستان آغاز کرده و زیر عنوان بعداًز خروج نیروهای بین المللی تولید کوکنار زیاد می شود، این موضوع را دنبال کرده است.

خدمتگار در مطلب دیگر خبر داده که پاکستان از ایران گاز و برق وارد می کند.

خدمتگار همچنان در برگ نخست به مساله کابل بانک توجه کرده و از قول لوی حارنوالی نوشته که سرمایه های دریافت شده تاوان کابل بانک را پوره می کند.

به نوشته خدمتگار مهاجران افغان در ایران هم کشیده می شوند و هم لت و کوب می گردند.

به همین ترتیب روزنامه سخن جدید و سروش ملت نیز به مطالبی داغ در کشور توجه کرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا