جامعه

تعداد مواشی امسال در سمنگان افزایش یافته

ایبک باختر 28 حمل
تعداد مواشی در ولایت سمنگان نسبت به یکسال قبل حدود شصت وپنج درصد افزایش یافته است.
نورمحمد آمر امور زراعتی و سرپرست  اداره  زراعت ومالداری سمنگان به آژانس باختر گفت: احصائیه تخمین این اداره  نشان  میداد که حدود یکسال پیش  ، بیش از 7/1 میلیون مواشی  دراین ولایت وجود داشت اما آمار جدید نشان میدهد که این رقم به 8/2 میلیون  راس مواشی  افزایش  پیدا کرده است .
نورمحمد افزود که در سال 1391 به همکاری سازمان زراعت و خوراکه  جهان سروی انجام شد که موازی بیش از 879 هزار هکتار علفچر دراین ولایت  وجود دارد .
موصوف گفت: وجود این چراگاه های وسیع و باران های موسومی به وقت  و زمان، زمینه را برای رشد مالداری در یک سال گذشته مساعد نموده و سبب افزایش  مواشی دراین ولایت شده است .
وی همچنان  علاوه کرد، فعالیت  بخش های وترنری در مرکز  و ولسوالی های این ولایت  باعث کاهش مرگ و میر مواشی و افزایش در تعداد مواشی  دراین ولایت شده است .
مالداران سمنگان  نیز از افزایش  مواشی  ومحصولات ناشی از آن ابراز خرسندی  میکنند.
محمد صفا پنجاه ساله یک تن از مالداران قریه خواجه زاید ولسوالی روی دوآب این ولایت گفت: قبلاً یکصدوسیزده  راس بز و گوسفند داشت، اما  اکنون به تعداد 187 راس مواشی رسیده است .
همچنان موصوف خاطر نشان کرد که نرخ گوسفند نیز بلند رفته از محصولات لبنی نیز عاید خوب به دست  آورده میتواند و نیازمندی  های زنده گی  خانواده او را رفع میکند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا