سیاست

مردم افغانستان از اراده قوی دولت برای تامین صلح با عزت حمایت می کنند

۲۲ دلو/ کابل باختر
برخی ها به این باورند که چانه زنی ها میان طرف های مذاکرات صلح نمایانگر اختلاف در رویکرد آنان در روند صلح افغانستان است، اما زمانی که رئیس جمهور کشور می گوید صلح با عزت و پایدار آمدنی است، امیدهای مردم از اراده قوی دولت برای تامین صلحی جوانه می زند که در آن عزت و دست آوردهای مردم حفظ خواهد شد.
به همین دلیل رهبری کشور به صلحی با برنامه تاکید دارد، ممکن این اراده بر حق رهبری کشور، چندان به مزاج کشورهای دخیل در منازعه جنگ و صلح افغانستان برابر نباشد.
در این خصوص، عتیق الله امرخیل آگاه امور سیاسی در صحبتی با خبرنگار آژانس باختر ، پاکستان را از کشورهایی عنوان کرد که در ناامنی افغانستان بیشتر دخیل است.
با آنکه برخی دیگر وجود نیروی جنگی امریکا در افغانستان را از عوامل ادامه جنگ  و تشدید حمله های هراس افگنی در این کشور می خوانند، امرخیل خروج نیروی نظامی امریکا از افغانستان را در راستای تامین صلح بسنده ندانست و تاکید کرد که جنگ افغانستان وابسته به خروج نیروی جنگی امریکا نیست بل مسایل دیگری به این موضوع گره خورده است.
اما سجیه باشنده شهر کابل به عوامل حضور نظامی امریکا و متحدانش در افغانستان پیچید و مطرح ساخت که طالبان اسباب این حضور را فراهم ساخته اند.
اگر آنان به جنگ و تهدیدهای خود پایان می دادند، هرگز امریکایی ها به افغانستان نمی آمدند، اما هنوز هم دیر نشده است، طالبان به جای تفنگ به منطق رو بیاورند و در کنار دولت بایستند و از جنگ دست بردارند.
اما سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح در پاسخ به اینکه چرا طرف های درگیر جنگ حاضر به گفت و شنود مستقیم با دولت نشده اند گفت که، دوام جنگ در افغانستان چهل سال می شود و منطقی نیست که بتوان یک روزه تامین صلح کرد، حل چهل سال اختلاف و آتش بس میان این دو، زمانگیر است و تلاش زیاد می طلبد.
وی تصریح کرد که مسائل مطرح بحث صلح، موافق و مخالف هایی دارد که باید به آن پرداخته شود تا بتوان برای تامین صلح پایدار راه یابی کرد.
به بیان وی، اختلاف در بخش های بزرگ چون خروج نظامیان آمریکایی، حذف نام سران گروه طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، تحریک رسمی حزب طالبان، آزادی اعضا و رهبران آن گروه از  زندان ها و برخی موارد دیگر حل شده است و به زودی به نتایج مطلوبی در این راستا خواهیم رسید.
سخنگوی شورای عالی صلح ابراز داشت که، از آوان شکل گیری این شورا تاکنون تلاش ها در راستای تامین صلح به گونه جدی جریان دارد اما مواردی وارد آجندای صلح شده است که باید روی آن تمرکز شود.
وی تسهیل و تسریع روند گفت و شنودها برای صلح را از وظایف عمدهء شورای عالی صلح خواند.
برخی مذاکره کننده ها آدرس مذاکرات را به اشتباه گرفته اند، خواست های طالبان از هیئت مذاکره کننده چگونه باید عملی شود؟
رهایی زندانیان طالب، حذف نام رهبران آنان از فهرست سیاه سازمان ملل آنهم بدون منازعه و ترفند، حضور هیئت مذاکره کننده دولتی را مبرهن می سازد.
روی این دلیل  باید گروه های صلح طلب و خواهان افغانستان مرفه،  از همین اکنون با هماهنگی کامل وارد مذاکرات سازنده و ثمر بخش با دولت افغانستان شوند و به جنگ پایان دهند. نثار ایثار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا