فرهنگ

تفاهمنامه همکاری میان آژانس باختروخبرگزاری شینهوای چین به امضا رسید

کابل باختر5 جدی
درحضورداشت فاضل سانچارکی معین امورنشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ ، امروز خلیل مینوی رییس آژانس باخترو رییس بخش آسیا و اقیانوسیه خبرگزاری شینهوای کشورچین ، تفاهمنامه همکاری را درکابل به امضا رسانیدند.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر: به اساس این تفاهمنامه آژانس خبری باختر و خبرگزاری شینهوا کشورچین ، اطلاعات خبری را به طوررایگان تبادله میکنند تا درقلمرو های مروبط به خودشان به نشربسپارند.
دراین مراسم درحالیکه رییس خبرگزاری شینهوا درکابل ، معاون سفارت چین مقیم کابل، جعفر راستین مشاور نشراتی معینیت امور نشرات و حمید الله عارفی رییس روزنامه کابل تایمز نیزحضوداشتند،  معین امورنشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ دررابطه به پیشینه روابط میان افغانستان و چین معلومات داد و درکنار آن که از همکاری های آن کشوردرعرصه های مختلف به خصوص عرصه فرهنگی با افغانستان به نیکی یاد کرد ، چین را همسایه قدرتمند و بزرگ افغانستان توصف نمود .
سانچارکی، امضای این تفاهمنامه را درراستای تبادل اطلاعات خبری میان این دوخبرگزاری گام ارزشمند درراستای همکاری های نزدیک رسانه یی دانست و خاطرنشان ساخت که آژانس باختر نزدیک به 80 سال سابقه اطلاع رسانی دارد و درکنار آن که اخبار آژانس باختردرسه زبان از طریق ویب سایت این خبرگزاری به نشرمیرسد ، رادیو تلویزیون ملی و روزنامه های انیس ، هیواد ، اصلاح و کابل تایمزنیز بیشتر اخبارو گزارش های شان را ازآژانس باخترمیگیرند.
معین امورنشرات تاکید کرد که توقع فراتراز این تفاهمنامه از آژانس شینهوا میرود تا در زمینه فراهم ساختن فرصت های آموزشی مسلکی برای خبرنگاران آژانس باختر، دیجیتل سازی آرشیف های اسناد و عکس و همچنان درراستای تهیه وسایل کار خبرنگاری،  نیز آژانس باختررا یاری رسانند.
رییس بخش آسیا و اقیانوسیه خبرگزاری شینهوا کشور چین نیز درصحبتی دررابطه به فعالیت های شینهوا معلومات داد و افزود که این خبرگزاری دربیشتراز150 کشورجهان نماینده گی و خبرنگاردارد .
او امضای این تفاهمنامه را درراستای دریافت اطلاعات دقیق و موثق خبری از آژانس باختر و گسترش همکاری های نزدیک میان خبرگزاری شینهوا و آژانس باخترگام ارزشمند دانست.
همچنان وی درزمینه فراهم ساختن فرصت های آموزشی برای خبرنگاران آژانس باختر درچین و سایرهمکاری لازم نیز وعده همکاری داد.
خلیل مینوی رییس آژانس باختردرکنارآن که از همکاری های کشورچین با مردم افغانستان درسایرعرصه ها ستایش کرد ، افزود که مردم افغانستان همکاری های دوستانه کشور چین را به دیدۀ قدرمی نگرند .
مینوی  دررابطه به کار بخش های مختلف آژانس باخترمعلومات داد و گفت که این خبرگزاری در33 ولایت کشور نماینده گی دارد و همروزه رویداد های داخلی و خارجی را به صورت دقیق انعکاس میدهد.
وی  امضای این تفاهمنامه را درگسترش و تحکیم روابط میان آژانس باخترو خبرگزاری شینهوا ارزشمند دانست  و ابراز امید واری کرد که با تطبیق این تفاهمنامه یک تحول بزرگ درراستای همکاری های بیشتر میان این دو خبرگزاری رونما شود .
پس ازامضای این تفاهمنامه ، رییس بخش آسیا و اقیانوسیه خبرگزاری شینهوا ، رییس خبرگزاری شینهوا درکابل و معاون سفارت چین مقیم کابل  در حالیکه ازسوی رییس آژانس باخترو برخی ازمسولان این خبرگزاری برای شان معلومات داده میشد ، ازبخش های مختلف آژانس باختردیدن کردند.  احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا