سیاست

شورای وزيران خصوصی سازی نوی کابل بانک را تصویب کرد

از ورود  مواشی مریض جدا" جلوگیری گردد

مورخ 22 جوزای 1391

جلسه نوبتی شوراي وزیران امروز تحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوري اسلامي افغانستان در ارگ ریاست جمهوری برگزار گردید. به اساس معلومات ریاست عمومی اداره امور و دارلانشای شورای وزیران به آژانس باختر،

ابتدا، جلسه رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در مورد اشتراک هیئت بلند پایه جمهوری اسلامی افغانستان در دوازدهمین نشست سران کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای صحبت همه جانبه نموده افزود: اجندای اصلی این کنفرانس را همکاری های منطقه ای و بحث روی موضوعات امنیتی، مبارزه با تروریزم، افراط گرایی و مواد مخدر تشکیل میداد و  اعضای سازمان هر کدام به نوبه خویش در زمینه ابراز نظر و پیشنهادات مشخص خویش را ارایه داشتند.

در حاشیة این کنفرانس ملاقاتی مفصل با رئیس جمهور مردم چین در مورد روابط دو جانبه و موضوعات مشترک منطقوی و بین المللی صورت پذیرفت و توافق شد تا برای رفع چالش های موجود و تأمین صلح، ثبات و انکشاف در منطقه، روابط دو جانبة خویش را از دید استراتیژیک نگریسته و آنرا انکشاف دهیم، در نتیجه اعلامیة مشترک میان جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری مردم چین در مورد تاسیس مشارکت و همکاری استراتیژیک به داخل (9) ماده به تصویب رسید.

همچنان، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با روسای جمهوری روسیه، ایران و پاکستان نیز ملاقات های جداگانه بعمل آورده، روی موضوعات مختلف منطقوی و بین المللی تبادل نظر نمودند.

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان دست آورد های عمده این کنفرانس را رونق بیشتر از پیش در روابط دیپلوماتیک کشور، گسترش روابط افغانستان بین کشور های منطقه و تصویب عضویت افغانستان در کنفرانس شانگهای به حیث عضو ناظر خوانده علاوه نمود که منبعد افغانستان درین کنفرانس به حیث عضو ناظر اشتراک مینمایند.

شورای وزیران ضمن قدردانی از تلاش هیئت افغان و کنفرانس شانگهای مبنی بر پذیرش افغانستان بحیث عضو ناظر در آن کنفرانس، حمایت و پشتیبانی خویش را از اعلامیة مشترک جمهوری اسلامی افغانستان و مردم چین در مورد تاسیس مشارکت و همکاری استراتیژیک اعلام نمود.

بعداً شورای وزیران، وزارت ها وادارات دولتی را موظف نمود تا در رابطه به تدویر هر چه با شکوه کنفرانس وزرای خارجه قلب آسیا که عنقریب در شهر کابل دایر میگردد با وزارت امور خارجه همکاری همه جانبه نموده همچنان به وزارت امور داخله، ریاست عمومی امنیت ملی و کمیته موظف امنیتی،  وظیفه سپرده شد تا تدابیر خاص امنیتی را جهت تدویر این کنفرانس اتخاذ و عملی نمایند.

 طبق اجندا، وزیر معادن تمدید پایپ لاین گاز ترکمنستان به افغانستان، تاجکستان و چین را به جلسه مطرح و خاطر نشان نمود که مطالعات تخنیکی و اقتصادی این پایپ لاین توسط شرکت ملی نفت و گاز چین انجام میگردد. ویافزود که طی سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و نشست های دوجانبه با هیئت شرکت نفت و گاز چین (CNPC) در مورد تعهدات آن کشور صحبت مفصل صورت گرفته است.

متعاقباً وزیر معادن در مورد ایجاد گروپ کاری مشترک افغانستان و چین در عرصه تفحص و اکتشاف ساحات گازدار حوزة آمو دریا به جلسه معلومات داده افزودند، قرار است جانب افغانستان با کشور چین یادداشت تفاهم راجع به چارچوب همکاری در عرصة اکتشاف و انکشاف ساحات گازدار حوزه آمو دریا و تمدید پایپ لاین گاز ترکمنستان را با جیینگ جیمن رئیس عمومی شرکت ملی نفت و گاز چین (CNPC) که در اواخر ماه جوزای سال روان عازم شهر کابل میگردد، امضأ نماید.

شورای وزیران ضمن تائید ایجاد گروپ مشترک کاری در عرصة تفحص و اکتشاف ساحات گازدار حوزه آمو دریا، به وزیر معادن صلاحیت تفویض نمود تا یادداشت تفاهم همکاری را در بخش های متذکره با جانب کشور چین امضأ نماید.

بعداً وزیر مالیه پیشنهاد آن وزارت را در مورد خصوصی سازی نوی کابل بانک که در جلسة مورخ 2/12/1390 کمیتة اقتصادی شورای وزیران مورد تائید قرار گرفته بود به جلسه مطرح و افزود، با اتخاذ تدابیر مطابق ایجابات و مقتضیات و با درنظرداشت احیای ثبات مالی در بخش های مختلف کابل بانک اقدامات لازم صورت گرفته است.

شورای وزیران مجوز خصوصی سازی نوی کابل بانک را مطابق به معیار های پذیرفته شده بین المللی و اصول حسابی با در نظرداشت نظریات اعضای حاضر در جلسه مورد تصویب قرار داد.

در ادامه، معلومات مختصری از فیصله های شماره (4 و 5) سال 1391 کمیتة اقتصادی توسط محمد کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری و رئیس آن کمیته به جلسه ارائه شد که توضیحات مفصل وزیر اقتصاد را در مورد چگونگی تطبیق پروژه های انکشافی در سال 1390 در پی داشت.

وی افزود: در سال مالی 1390 از جملة 615 پروژه  بیشترین سرمایه گذاری در سکتور زراعت و آبیاری و انرژی برق صورت گرفته که تحقق 54 فیصد بودجه انکشافی را نشان میدهد.

شورای زیران به منظور تسریع روند کار پروژه های انکشاف ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران را موظف نمود تا یکجا با وزارت اقتصاد چگونگی پیشرفت کار فزیکی و امور مالی پروژه های انکشافی را نظارت مداوم نموده از نتیجه پیوسته به شورای وزیران گزارش دهند.

سپس تزئید درتعرفه آب آشامیدنی توسط رئیس شرکت آبرسانی و کانالیزاسیون به این شرح به جلسه مطرح شد، اکنون توزیع آب آشامیدنی با تخفیف زیاد، نظر به قیمت تمام شد صورت میگیرد که به دلیل پائین بودن قیمت تعرفه تمدید نل آب و حق الامتیاز آن، بلند بودن تعرفة برق، کهنه بودن شبکه، موجودیت نل های عامه، معافیت قیمت آب اماکن مقدسه           سره میاشت و مکاتب که عرضه مداوم خدمات آبرسانی را به چالش مواجه ساخته بناً ریاست آبرسانی و کانالیزاسیون تعرفه های جدید را که با در نظرداشت ساحات تجارتی، رهایشی پلانی و غیر پلانی، محاسبه نموده که بعد از تائید کمیته اقتصادی پیشنهاد شانرا مبنی بر افزودی در تعرفه های آب آشامیدنی به جلسه مطرح که با توجه به اهمیت موضوع و تضمین تداوم خدمات آبرسانی در شهر ها،  مورد تصویب قرار گرفت.

بعداً طرح پلان تدابیری کمیسیون موظف در مورد جلوگیری از ورود مواشی مصاب به امراض توسط رئیس ادارة مستقل حفاظت محیط زیست به جلسه چنین مطرح شد: یک تعداد مواشی مصاب به امراض گوناگون طور قاچاق داخل کشور میگردد که باعث مصاب شدن هموطنان به امراض گوناگون گردیده و از جانب دیگر جای مناسب کشتارگاه در شهر، مشخص نبوده و در قصابی ها نیز نظافت لازم رعایت نمیگردد که در نتیجه اثرات ناگوار بالای محیط زیست داشته و باعث شیوع امراض مختلف میگردد.

شورای وزیران کمیتة ملی حفاظت محیط زیست را موظف نمود تا از ورود مواشی مریض جداً جلوگیری نموده، تدابیر مشخص را در رابطه به اعمار کشتارگاه ها در حومه شهر کابل و رعایت حفظ الصحه در قصابی ها اتخاذ و عملی نماید.

سپس، شاروال کابل تزئید در اخذ محصول حفظ و مراقبت ملکیت های شاروالی کابل را به جلسه چنین مطرح نمود: شورای عالی تصدی تدویر مراقبت مکروریان ها به منظور عرضه خدمات بهتر، محصول حفظ و مراقبت دوایر دولتی که بالای ملکیت های تصدی چون کودکستانها، مکاتب، شفاخانه ها وساحات تجارتی را از قرار فی متر مربع ماهوار از چهار افغانی به چهل افغانی، تعرفة حفظ و مراقبت اپارتمان های تهیه مسکن و شهر آرا از قرار فی متر مربع از دو افغانی به چهار افغانی، کرایة تعمیرات ساحه نود فامیلی فی اتاق از یکصد و بیست افغانی به سه صد افغانی و کرایة فی اتاق و یا اپارتمان ها از مبلغ هفتصد و پنجاه افغانی به سه هزار افغانی و پرداخت کرایة موتر کارکنان تصدی حفظ و مراقبت مکروریانها را روزانه از پنج افغانی به سی افغانی به جلسه پیشنهاد نمود.

شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه افزایش در تعرفه های پیشنهادی را با تخفیف کرایه ماهوار فی اتاق یا اپارتمان از سه هزار افغانی( قیمت پیشنهادی شاروالی کابل) به دو هزار افغانی و محصول حفظ و مراقبت کودکستان ها، مکاتب و شفاخانه ها را از قرار فی متر مربع از چهل افغانی به بیست افغانی مورد تصویب قرار داد، همچنان شورای وزیران به منظور زیبائی شهر سهم گیری مالکین اپارتمانها، دکاکین و خانه های رهایشی در نظافت و نگهداری شهر فیصله نمود تا آنها ساحات پیاده رو مقابل جایداد های خویش را به همکاری شاروالی کابل سنگ فرش نمایند.

در ضمن به وزارت های عدلیه، امور داخله، مالیه، شاروالی کابل و اداره مستقل حفاظت از محیط زیست وظیفه سپرده شد تا بخاطر بهبود نظافت، حفظ الصحه میحط زیستی و تامین نظم بهتر ترافیک شهری طرح مشخص جریمه نقدی را برای متخلفین ترتیب و به جلسات بعدی شورای وزیران ارائه نمایند. 

در اخیر جلسه سه مورد معاهدات بین المللی توسط وزیر امور خارجه به جلسه مطرح که مورد تائید قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا