اقتصاد

مسوولان: سمنت غوری ورشکست می شود

واردات سمنت پاکستانی و صادرات زغال سنگ به پاکستان از جمله مشکلاتی فرا راه فعالیت کمپنی افغان سمنت در بغلان می باشد.

میرویس صدیق، رییس عامل کمپنی افغان سمنت به آژانس اطلاعاتی باختر گفت که تولید فابریکه های نمبر یک و دو سمنت غوری که توسط کمپنی افغان سمنت رهبری می شود میتواند سمنت مورد ضرورت کشور را با کیفیت بهتر مرفوع سازد.

به گفته وی موجودیت سمنت پاکستانی بازار سمنت غوری را که با مارک چهار صد تولید می شود ورشکست ساخته است که در صورت تداوم این پروسه فعالیت فابریکه های سمنت غوری به رکود مواجه خواهد شد.

موصوف افزود، از سوی دیگر با وجود کمبود زغال سنگ غوری به رکود مواجه خواهد شد.

موصوف افزود، از سوی دیگر با وجود کمبود زغال سنگ در فابریکه های غوری صادرات زغال سنگ کشور به پاکستان مشکل دیگری در برابر حفظ و پیشبرد تولید سمنت در فابریکه های تصدی زغال سنگ شمال می باشد.

عبدلخالق تصمیم، رییس تصدی زغال سنگ شمال می گوید:"عرضه و فروش زغال سنگ به خارج مربوط آن ریاست می باشد ما مکلف هستیم تا زغال سنگ را که از معادن کرکر، نهرین، آش پشته و دره صوف استخراج مینمایم جهت ارتقاء عواید دولت به فروش برسانیم."

وی علاوه نمود، افغان کول که یک سکتور خصوصی در عرصه استخراج زغال سنگ می باشد مکلف است تا مطابق پروتوکول هر سه سال باید مقدار یک ملیون تن زغال را با استفاده از ازدیاد بخشیدن پرسونل کاری و تحکیم کاری داخل صوف ها استخراج نماید.

عبدالقدیم سرپرست ولایت بغلان موجودیت سمنت پاکستانی را در بازار های داخلی کشور و فروش زغال سنگ را به خارج جزی سیاست های اقتصادی بازار آزاد دانسته افزود، کمپنی افغان سمنت میتواند با رقابت آزاد مبنی بر کاهش بخشیدن در قیمت فی خریطه سمنت با سمنت پاکستانی رقابت نماید.

قابل ذکر است همین اکنون با فعالیت یک یک  داش در فابریک های متذکره روزانه هفتصد تن سمنت که معادل چهارده هزار خریطه میشود تولید مینماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا