سیاست

واکنش تند فعالان مدنی هرات به گفته های نماینده طالبان درنشست مسکو

شهرهرات 19 دلوباختر
فعالان جامعه مدنی هرات، در پیوند به گفتگوهای اخیر صلح کشور و ابراز نظرهای متناقض در مورد سرنوشت کشور و روند حکومت‌داری فعلی، نشست خبری یی برگزار کردند و نگرانی‌شان را بیان داشتند.
سید اشرف سادات هماهنگ‌کننده شبکه نهادهای جامعه مدنی هرات، وضعیت کنونی کشور را بسیار مخاطره آمیز و نگران کننده خواند و تاکید داشت که اگر شرایط فعلی کشور به درستی و آگاهانه مدیریت نشود بحران مخوفی در انتظار آینده مردم افغانستان خواهد بود.
وی اما، با خوانش قطع‌نامه‌ یی، یگانه راه مترقی شدن کشور و رهایی از چالش‌های کنونی را در استقرار صلح واقعی و دایمی در این سرزمین بیان داشت.
سادات با خوانش این قطع‌نامه، ابراز کرد که باید روند صلح کشور، به هر شکل ممکن آن بتواند آینده روشن افغانستان را تضمین کند.
در این قطع‌نامه همچنین، بر قرار گرفتن منافع ملی در سرخط گفتگوهای صلح و مصالحه، به پیش بردن گفتگوهای صلح از سوی نماینده‌های حقیقی مردم و دولت در فضای روشن، تقویت و مسلکی‌سازی بیشتر نیروهای مسلح کشور، تقویت بیشتر نقش مردم در روند های ملی کشور و برخی موارد دیگر تاکید شده بود.
همچنین، غلام فاروق راسب یکی از فعالان مدنی، در این کنفرانس خبری تاکید بر استفاده از دست‌آوردهای اخیر کشور همچون تشکیل اردوی ملی کشور و توسعه آن داشت.
وی در پهلوی این از تعدیلات قانون براساس قوانین نافذه کشور تاکید کرد، و از طرف‌های روند مذاکرات صلح نیز خواست تا در روند صلح باید طبق دیدگاه مردم افغانستان به صلح دست یابند.
در کنار این، جواد عمید نیز تاکید بر استقرار صلح در پهلوی احترام به حاکمیت ملی در کشور داشت، وی می‌گوید: بدون در نظرداشت حاکمیت ملی در روند صلح، کشور عقب‌گرد تاریخی را دوباره تجربه کرده است که بحران دیگری در پی خواهد داشت.
با این همه، فاطمه فراهی یکی دیگر از فعالان مدنی هرات، از کمرنگ بودن نقش زنان در روند صلح ابراز نگرانی کرد وگفت که تا کنون نیم پیکر جامعه نقش آشکار و تاثیرگذاری در این روند نداشته است.
گفتنی است که این فعالان مدنی بر این باور اند، که نقش مردم افغانستان تا کنون در روند صلح در حاشیه قرار داشته است و نظریات آنان را نادیده گرفته اند که صلح تنها در میان گروه‌ها وآنان براساس منافع یکدیگر چانه‌زنی دارند.ختم/سیدحبیب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا