گزارش ها

مسوولین وزارت داخله و اداره امنیت ملی گزارش منتشره کمیسیون حقوق بشر را مغایر باواقعیت میدانند

کابل باختر/ 5/ حمل
گزارش اخیر کمیسیون حقوق بشر که میگوید ،حداقل درده زندان از زندانهای افغانستان ، زندانیان به گونهء منظم مورد شکنجه و آزار قرار میگیرند با عکس العمل جدی نهادهای امنیتی افغانستان مواجه شده است .
کمیسیون حقوق بشر افغانستان درآخرین گزارش خود که پیرامون حقوق زندانیان در زندان های افغانستان که در اواخر ماه حوت سال گذشته هجری خورشیدی انتشار یافت گفته است که حداقل در ده زندان از زندان های افغانستان زندانیان ازسوی مامورین امنیتی و پولیس به طور منظم و مرتب شکنجه میشوند بازرسان و گزارشگران این کمیسیون در نه زندان علایم و آثار شکنجه زندانیان را به چشم دیده اند.
اتهام شکنجه در زندانهای افغانستان همزمان با موجودیت زندان های خصوصی در کشور مطرح میگردد اتهام زندانیان و موجودیت زندان های خصوصی با عکس العمل جدی مقامات اداره امنیت ملی و پولیس کشور مواجه شده است.
اداره امنیت ملی با انتشار اعلامیهء گفته است مواردی که در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشردرج گردیده در مغایرت با عملکرد اداره امنیت ملی است  و آن اداره با داشتن اسناد و دلایل گفته های مسوولین کمیسیون حقوق بشر را رد می نمایند همچنان امنیت ملی خاطر نشان ساخته که آن اداره زندان و بازداشت گاه مخفی ندارد ،هرگاه کمیسیون حقوق بشر از موجودیت چنین زندان ها آگاهی دارند ارگانهای کشفی ، عدلی و قضایی را درجریان قراردهند.
ضمناً" اداره امنیت ملی گفته است که نماینده گان دو مجلس شورای ملی ، صلیب سرخ جهانی ، یوناما ، کمیسیون حقوق بشر ، وکلای مدافع متهمین ، نماینده گان قوت های ناتو و نهاد دیگر در هر وقت توانسته اند با محبوسین در توقیفگاه های امنیت ملی دیدار نمایند.
واکنش وزارت امور داخله نسبت به گزارش اخیر کمیسیون حقوق بشرکه تازه مسوولیت حفاظت اززندان های کشور را متقبل شده است نیز جدی بود.
در اعلامیهء وزارت امور داخله تذکر رفته که سهولت های لازم زندگی برای محبوسین درزندان های کشور وجود داشته وزارت امور داخله گزارش منتشره کمیسیون حقوق بشر را مغایر واقعیت دانسته و تاکید نمودکه آن وزارت مطابق به قوانین کشور و کنوانسیون های بین المللی عمل میکند.
اما وحید مژده کارشناس مسایل سیاسی گزارش منتشره از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر را گزارش دقیق میداند که بعداز غور و بررسی انتشار یافته است .
مژده به خبرنگار آژانس باختر گفت :"گزارش های کمیسیون حقوق، بشر بعداز مطالعه عمیق انتشار یا فته است تا حال زندان های ما آماده به معیار های بین المللی نیست ، اگر شکنجه نباشد فضای زندان خودش شکنجه  است دریک اتاق 20-30 تن را جابه جا می نمایند خود ازاین شکنجه میباشد.
درافغانستان بزرگترین مشکل زندانیان، نبود جای مناسب است بهتراست نهادهای امنیتی به جای گزارش کمیسیون حقوق بشر برفکر اصلاحات باشند.
ازگفته های بالا چنین نتیجه به دست میاید که هنوزهم نسبت به زندان ها درکشور مدیریت ، معیشیت و حفاظت از زندانیان بی باوری وجود دارد این امر مسوولین امور را به تحرک بیشتر وامیدارد تا آنها اصلاحات راکه آغاز کرده اند ادامه دهند تا فرصت آن مساعد گردد که زندان ها درافغانستان به محلات بهتر تجدید تربیت مبدل شود و زندانیان کنونی که فردا آزاد میشوند با سایر شهروندان تفاوت نداشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا