اخباراقتصاد

وزارت زراعت آبیاری و مالداری: حاصلات جلغوزه در سالجاری 10 درصد افزایش یافته است

وزارت صنعت و تجارت: برای نگهداری جلغوزه ما سرد خانه های معیاری را مدنظر گرفته ایم

کابل/18 قوس/باختر

مسوولان وزارت زراعت آبیاری ومالداری می گویند حاصلات جلغوزه امسال نسبت به سال گذشته ده درصد افزایش یافته است .

اکبر رستمی، سخنگوی این وزارت به خبرنگار آژانس باختر گفت سال گذشته حاصلات جلغوزه حدود 23 هزار تن بود اما در سالجاری جاری به 24 هزار تن رسیده است که افزایش ده درصدی را نشان می دهد .

سعدیه سیرت، مسوول روابط عامه وزارت صنعت و تجارت می گوید، امسال با وجود شیوع ویروس کرونا که همه کشور های از لحاظ اقتصادی متاثر شده اند افغانستان هم از این منظر دور نبوده است، باوجود آن هم در قسمت صادرات دست بالا داشتیم .

خانم سیرت افزود، ما اقلام مختلف را به کشور های منطقه و جهان صادر کردیم که از آن جمله جلغوزه سیاه می باشد، وزارت صنعت و تجارت در سال مالی 1399 در سه ربعش حدود 800 تن جلغوزه سیاه را به کشور های منطقه و جهان صادر، کرده است که بعد از چین بیشترین صادرات را در ایتالیا و عربستان سعودی داشتیم وی افزود که نه تنها چین بازار خوبی برای جلغوزه سیاه است ماکشور های دیگری را هم داریم که بازار مناسب برای جلغوزه سیاه است مانند انگلستان، هندوستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایالات متحده امریکا و ایتالیا از این رو جلغوزه یکی از اقلام بسیار مهم در عرصه تجارت به شمار می رود.

مسوول روابط عامه وزارت صنعت وتجارت گفت در مقایسه به سال گذشته که بیشتر از یک هزار تن جلغوزه سیاه را به کشور های مختلف جهان صادر کردیم که سال مالی 1399 هنوز تمام نشده است و این روز ها فصل صادرات ما است و آرزو می کنیم که نتیجه مثبت را به دست بیاوریم از کشور های منطقه و جهان .

سیرت اضافه کرد که در قسمت نگهداری جلغوزه کار می کنیم و تا در جاهای سرد نگهداری شود وزارت صنعت وتجارت در این قسمت با وزارت زراعت، آبیاری و مالداری همکاری خواهد کرد تا در قسمت نگهداری جلغوزه سرد خانه های اعمار شود و جلغوزه در سرد خانه های معیاری که نگهداری شود، وزارت صنعت و تجارت در این قسمت مشترکاً با وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کار می کند و در این عرصه دستاورد های قابل ملاحظه  یی خواهد داشت .

با وجود صادرات بیشتر جلغوزه به کشور های منطقه و جهان بازهم جلغوزه امسال در شهر کابل نسبت به سال های گذشته به گونه وافر دیده می شود اما قیمت نظر به گذشته  بلند است.

 باید گفت که در گذشته نه چندان دور جلغوزه میوه زمستانی هر خانواده افغان است، اما اکنون نظر به قیمت بلند آن مردم عادی توان خریداری آن را ندارند . نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا