سیاست

در رابطه به توسعه همکاری های چین با افغانستان بحث شد

کابل/4/میزان/باختر
داکتر زلمی رسول وزیر امور خارجه دیروز در حاشیۀ شصت و هشمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک با وانگ یی، وزیر خارجۀ چین دیدار نمود.
به اساس معلومات دفتر سخنگوی وزارت امور داخله به آژانس باختر: در این دیدار هر دو وزیر خارجه روی یک طیف وسیعی از روابط و همکاری های دوجانبه میان افغانستان و چین صحبت نموده و روی مسایل دیگر مورد علاقۀ تبادل نظر کردند. آنها روی اهمیت سفر کنونی رئیس جمهور حامد کرزی به چین در امر تقویت، تعمیق و توسعۀ روابط و همکاری ها در سایر عرصه ها میان دو کشور به شمول عرصه های اقتصاد و تجارت تأکید ورزیدند.
داکتر زلمی رسول گفت که مردم افغانستان؛ چین را یک دوست دیرینه و قوی افغانستان می دانند چون چین همیشه نسبت به افغانستان یک دید مثبت، حمایوی و سازنده داشته است.
وی همچنان افزود: "چین در اوقات دشوار در کنار ما ایستاده و ما چین را یک دوست واقعی افغانستان می دانیم".
داکتر زلمی رسول روی سیاست دراز مدت افغانستان که همانا نزدیک ساختن بیشتر روابط  و همکاری های استراتیژیک و مورد منفعت متقابل با چین است، اصرار ورزید.
وی افزود : "چین میتواند بحیث یک دوست قابل اعتماد و متحد خویش بالای افغانستان حساب کند."
وانگ یی وزیر خارجه چین گفت:"افغانستان و چین متحدین دیرینه بوده اند. ما از استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و کوشش ها برای باز سازی افغانستان حمایت نموده ایم. ما آماده هستیم که کمک های خویش را در آینده نیز ادامه دهیم."
وی بر حمایت خویش از یک پروسۀ صلح و آشتی تحت رهبری و مالکیت خود افغانها تأکید ورزید.  
وانگ یی از سفر اول خویش به کابل، در سال 2002 زمانیکه وی در بازگشایی سفارت چین در افغانستان کمک می کرد، یاد آوری نموده افزود: "در آن زمان کابل در میان ویرانه ها به سر می برد اما مردم افغانستان خنده بر لب داشتند و نسبت به آینده مطمئن بودند".
همینگونه وزیر امور خارجه چین از دستاورد های تاریخی و بازسازی که مردم افغانستان در بیش از یک دهۀ گذشته به آن نایل آمده اند نیز به قدردانی یاد کرد.
همچنان وزرای امور خارجه دو کشور بر نیاز نقش بیشتر، مثبت و سازندۀ همۀ همسایگان افغانستان در سالهای پس از 2014 اصرار ورزیدند. در این زمینه هر دوجانب بر اهمیت پروسۀ استانبول در امر همکاری های منطقه یی و اهمیت مرکزی نشست وزرای خارجه که در تابستان سال آینده از سوی دولت چین میزبانی می گردد، تأکید ورزیدند.   

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا