سیاست

ولسی جرگه برنامه های کاری نامزد وزیران فوائد عامه و امور شهر سازی را استماع کرد.

کابل باختر 13 حوت

درجلسه ای امروزکه به ریاست عبدالرؤف ابراهیمی برگزارگردید، قبل از آجندای رسمی گزارش کمیسیون امور داخلی مجلس در پیوند به چگونگی قتل دو مشاور امریکایی در وزارت امور داخله توسط یک افسر پولیس، ازسوی جنرال نظیفه ذکی منشی کمیسیون ارائه گردید.

سپس، شماری از وکلاء نگرانی شان را در رابطه به نبود برنامۀ جامع و کامل حکومت پس از خروج نیرو های بین المللی در سال 2014 از افغانستان ابرازنموده، سوختاندن قرآن کریم توسط یک شهروند کشور در ولایت قندهار براساس داشتن روابط با شبکۀ استخباراتی پاکستان را شدیداً محکوم کردند واز مقام های مسئول خواستند که در زمینه، رسیدگی جدی نمایند.

این وکلاء، سوختاندن قرآن کریم را توسط این فرد، بد تراز اقدامی عساکر امریکایی در پایگاه نظامی بگرام دانسته، افزودند که علاوه بر این، ازنزد وی، شبنامه ها وسایر اسناد تروریستی نیز به دست آمده و این شخص باید شدیداً مجازات گردد.

درجلسه، اظهارات اخیر رئیس ادارۀ عالی مبارزه با فساد اداری در مورد برخی اعضای ولسی جرگه مورد انتقاد قرار گرفت و مجلس به کمیسیون عدلی وقضایی وکمیسیون مصئونیت وامتیازات وکلاء وظیفه سپرد تا موضوع را از راه های قانونی بررسی وگزارش شان را به جلسۀ عمومی ارائه نمایند.

در ادامۀ جلسه، تعدیل مادۀ هفتادوششم اصول وظایف داخلی ولسی جرگه در مورد معرفی نامزد وزیرانی که قبلاً موفق به کسب رأی اعتماد ولسی جرگه نشده اند ودوباره به عین وزارتخانه ازسوی رئیس جمهور معرفی گردیده اند، با دو ثلث کل اعضای مجلس تصویب شد.

بر اساس این تعدیل، آن عده نامزد وزیرانی که موفق به کسب رأی اعتماد مجلس نمی گردند، با گذشت یک دورۀ تقنینی ولسی جرگه بازهم می توانند به عین پست معرفی شوند.

این درحالیست که ازجملۀ نه نامزد وزیر تازه معرفی شده، هفت تن آنان در دورۀ پانزدهم ولسی جرگه ازسوی رئیس جمهور معرفی گردیده بودند؛ اما نتوانستند آرای لازم را به دست آورند واز آن زمان تاکنون به حیث سرپرست در وزارتخانه های مورد نظر کار می کنند.

سپس، مطابق آجنداء انجینیر نجیب الله اوژن نامزد وزیر فوائد عامه و انجینیر حسن عبداللهی نامزد وزیر امورشهرسازی، با حضور درجلسه، برنامه های کاری شان را تشریح نموده، بر امحای فساد اداری در وزارتخانه های مربوط تأکید کردند.

نامزد وزیر امور شهرسازی، توجه به اصل شایسته سالاری و سپردن کار به اساس مسلک و ایمانداری، ارتقای کیفیت کاری، بلند بردن ظرفیت های مسلکی و استفادۀ مؤثر از منابع را ازعمده ترین اولویت های کاری خویش دانسته، افزود که درصورت دریافت اعتماد ولسی جرگه برای تحقق آن تلاش خواهد کرد.

به همین ترتیب، نامزد وزیر فواید عامه، نیز در ارائۀ برنامۀ کاری خود، معیاری سازی تونل سالنگ، توجه به کیفیت پروژه های سرکسازی، آغاز کار پروژه های توقف یافته، نظارت دقیق ازپروژه ها وحفظ ومراقبت ازسرک های کشور را از اولویت های عمدۀ کاری خویش برشمرد.

در ادامۀ جلسه، وکلاء پرسش های شان را در رابطه به گرفتن قراردادها ازسوی وابسته گان مقام های حکومتی، غیر معیاری بودن سرک های کشور، دادن پروژه ها به شرکت های غیر مسلکی و سایر کاستی ها در وزارت فواید عامه، با انجینیر نجیب الله اوژن نامزد وزیر فواید عامه، مطرح کردند.

 

 

 

همچنین، اعضای ولسی جرگه، در پیوند به مشکلات شهری و برنامه های وزارت امور شهر سازی، سوالات شان را با انجینیر حسن عبداللهی نامزد وزیر امور شهرسازی مطرح نمودند.

غصب ساحات سبز ازسوی افراد زورمند، توسعۀ غیر پلانی شهرها، ایجاد شهرک های خودسر درکشور، نبود ماسترپلان شهری، نبود سیستم فاضل آب در شهرها و نبود تدابیر لازم در مورد حفظ منابع آب صحی در شهر کابل، از مسائلی بود که وکلاء از نامزد وزیر امور شهر سازی خواستار ارائۀ توضیحات شدند.

نامزدان وزارتخانه های مورد نظر، با ارائۀ پاسخ به پرسش های وکلاء، تعهد سپردند که در صورت گرفتن رأی اعتماد از ولسی جرگه، در مشوره با متخصصان و نمایندگان مردم، درجهت تحقق برنامه های شان تلاش خواهند کرد.

گفتنی است که در جلسۀ فردا، داکتر ثریا دلیل نامزد وزیر صحت عامه و محمد اسماعیل خان نامزد وزیر انرژی وآب، برنامه های شان را ارائه خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا