اخبارجهان

آسوشیتد پرس: تصاویر ماهواره یی نشان دهنده پرتاب راکت بالستیک توسط ایران است

کابل، ۲۵ جوزا، باختر
در حالی که مذاکرات برای احیای توافق هسته ‌یی ۲۰۱۵ موسوم به برجام به وخامت گراییده است، به نظر می ‌رسد ایران طی اقدامی که ایالات متحده آن را تحریک‌ آمیز خوانده است، برای پرتاب راکت بالستیک به فضا آماده می ‌شود.
آژانس باختر به نقل از آسوشیتد پرس ، سه ‌شنبه ۱۴ جون، تصاویر ماهواره‌ یی که شرکت تکنالوژی مکسار گرفته است نشان می‌ دهد ایران احتمالا می ‌خواهد از مرکز فضایی امام خمینی در ولایت سمنان راکت بالستیک به فضا پرتاب کند.
تصاویر مکسار راکتی را نشان می ‌دهد که روی وسیله نقلیه در حال انتقال به سوی برج پرتاب قرار دارد. تصاویر بعدی که عصر روز سه ‌شنبه گرفته شده است، راکت را ایستاده در کنار برج پرتاب و آماده پرتاب نشان می ‌دهد.
ایالات متحده این اقدام ایران را خطرناک و تحریک ‌آمیز خواند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شام سه‌ شنبه در جریان نشستی مطبوعاتی در این باره به خبرنگاران گفت که مسئولیت تشدید تنش‌ ها بر عهده ایران است.
به گفته وی، با وجودی که آمریکا بارها از روش‌ های مختلف تلاش به کاهش تنش‌ ها با ایران کرده است، ایران پیوسته در حال افزایش تنش است. این ایران است که مدام اقدام به حرکات تحریک ‌انگیز می‌ کند.
ایالات متحده بر این باور است که پرتاب‌ های راکت بالستیک ایران، که ظاهرا به قصد قرار دادن ماهواره‌ در جو زمین انجام می ‌شود، ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است، و بر این مبنا واشینگتن پیوسته از تهران خواسته تا هیچ فعالیتی در راستای تولید و استفاده از راکت‌ های بالستیک، که قادر به انتقال کلاهک هسته ‌یی است، انجام ندهد.
ارزیابی تهدید سال ۲۰۲۲ نهادهای امنیتی ایالات متحده که در ماه مارچ منتشر شد، در نتیجه‌ گیری خود می ‌گوید که راکت ‌های بالستیک ماهواره ‌به ایران مدت زمان دستیابی این کشور به راکت ‌های بالستیک قاره‌پیمای اتمی را کاهش می‌ دهد، چرا که هر دو راکت از یک تکنالوژی استفاده می‌ کنند.

سید مصطفی میری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا