سیاست

دیدگاه دوازده ساله یا استراتیژی دفاعی کشور آماده شد

آیا این طرح میتواند پاسخگوی شرایط و نیازمندی های کنونی باشد ؟
کابل باختر/ 2/ جوزا
قرار است تا هشت ماه دیگر نیروهای خارجی که به هدف مبارزه علیه تروریزم جهانی به افغانستان آمده بودند این کشور را ترک نمایند.
خروج نیروهای خارجی از افغانستان درحالی صورت میگیرد که تعهدات جامعه جهانی مبنی بر تجهیز و ظرفیت سازی اردوی ملی چندان تحقق نیافته است درکنار آن نیروهای خارجی آنچنانکه توقع میرفت در راستا مبارزه علیه تروریزم جهانی موفق نبوده ، مشکل دراین است که تمرکز نیروهای خارجی درراستای مبارزه علیه تروریزم جهانی درجغرافیای سیاسی افغانستان محدود ماند درحالیکه ریشه کن سازی عوام تروریزم مستلزم این امربود تا نیروهای خارجی به پناهگاه ها و محلات تجهیز ، تمویل وحمایه حلقه های تروریستی در بیرون از افغانستان توجه میکردند درحالیکه جامعه جهانی درراس امریکا گول بازی های سیاسی پاکستان را خورد و مبارزه علیه تروریزم در افغانستان خلاصه شد به همین دلیل تروریزم نه تنها نابود نگردید بل قوت یافت  و حالا که نیروهای خارجی افغانستان را ترک میکنند چالش های امنیتی فرا راه مردم افغانستان باقی مانده که میتواند برای مردم ما نگران کننده باشد و این درحالیست که نیروهای خارجی  برای ظرفیت سازی و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کاری چندان نکرده و بر تعهدات شان عمل نه نموده اند .
دولت افغانستان با درک وضعیت حساس کنونی و به منظور آنکه میتواند با چالش های موجود مقابله کند میکوشد تا از امکانات و ظرفیت های داخلی استفاده کند به همین دلیل اخیراً وزارت دفاع ملی طرح را ارائه کرده است که درآن دیدگاه استراتیژیک در مورد دورنما و تقویت قابلیت های اردوی ملی مشخص گردیده است .
این طرح زاده دو سال کار اکادمیک نظامیان افغان است . آنچنانکه وزیر دفاع ملی گفته، دراین طرح روی چگونگی بهبود نظام تشکیلاتی ، تجهیزات ، کمیت ، نظام، جلب و جذب و کاربرد اصل صرفه جویی در اردوی ملی تمرکز شده است.
اکنون این سوال مطرح است که آیا طرح یاد شده میتواند پاسخگوی نیازمندی های کنونی باشد؟ آیا این طرح جنبه عملی خواهد گرفت؟ روند تجهیز اردوی ملی که در این طرح گنجانیده شده چگونه خواهد بود؟ آیا دولت افغانستان میتواند هزینه آن را به تنهایی تمویل کند؟.
با آنکه مقامات دروزارت دفاع در رابطه به استراتیژی دوازده ساله اردوی ملی جزئیات ارائه نکرده اند حتا در حالات میتوان آن را یک سند محرم نظامی دانست مگر یک افسر عالی رتبه امنیتی میگوید که دولت افغانستان میکوشد تا غرض ظرفیت سازی و تجهیزنیروهای امنیتی به منابع داخلی اتکا داشته باشد و پاسخ به سوالات که در بالا ذکر شد دراین طرح وجود دارد.
نورالحق علومی آگاه مسایل نظامی دررابطه به طرح اخیر وزارت دفاع ملی به خبرنگار آژانس باخترگفت ، داشتن استراتیزی نظامی دریک کشور بسیار یک چیز مهم و ارزنده است که خوشبختانه ما صاحب یک استراتیزی نظامی شدیم .
همیشه استراتیژی نظامی روی یک هدف خاص ایجاد میشود که باید این استراتیژی روی کاغذ باقی نماند.
باید ما دراول برای تطبیق استراتیژی مرجع تمویل را دریافت نماییم که همانا خود کفائی نیروهای امنیتی است و منابع طبیعی داخلی میتواند ما را درایجاد یک نیروی دفاعی کمک کند.
وی اضافه داشت، داشتن یک اردوی تنها جنگ در برابر شورش گری و جلوگیری از فعالیت های تروریستی نیست. وظیفه اصلی اردو،  دفاع از سرحدات، منافع ملی، حاکمیت ملی و حفظ استقلال است .
ما نواقص زیادی را در اردوی خود می بیبینیم هیچگاه نمیتوانیم از سرحدات خود دفاع نمائیم زیرا ما درمقابل حملات کشورهای همسایه برای پاسخ دادن سلاح نداریم آنها صاحب سلاح های ثقیل حتی هستوی هستند هرگاه که نیروهای اردوی ما خود کفا شد و از منابع خود ما تمویل گردید و وابسته به کمک ها نباشد میتواند از خاک و از سرحدات دفاع نماید .
جنرال عتیق الله امرخیل آگاه مسایل نظامی دراین رابطه به خبرنگارآژانس باختر گفت، تمام استراتیژی ها خصوصاً استراتیژی نظامی یک کشور ازسوی سرقوماندان قوای مسلح طرح میشود که شامل بخش های اکمالات همه جانبه و آموزش داشتن دکتورین نظامی است .
استراتیژی نظامی دایم به اساس نیازمندی طرح و توسط دکتورین نظامی که شامل جنرال ارشد با تجربه تطبیق میشود.
استراتیژی های نظامی باید دو بُعد داشته میباشد دفاعی یا تعرضی . این طرح تا حال معلوم نیست که دفاعی است یا تعرضی .
دراین استراتیژی باید معلوم شود که به کدام اندازه ما را کشورهای کمک کننده همکاری می نمایند و یا چقدر آنها برای درخواست کمک استقلالیت دارند.
در استراتیژی اکمالات از یک تفنگچه گرفته الی قوت های هوائی، آموزش و ظرفیت سازی در نظر گرفته میشود.
طرح و استراتیژی در دو وقت صورت میگیرد یا درحالت دفاع و یا درحالت تعرض ما درگذشته صاحب جامع ترین استراتیژی نظامی بودیم و تا اندازۀ قوی بود که هیچ یکی از کشورها نمی توانست بالای سرحدات حمله نماید.
شکریه بارکزی عضو کمیسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی ولسی جرگه گفت: استراتیزی ملی نظامی برای اردو و نیروهای امنیتی بسیار مهم است اما درپهلوی آن نیاز به دکتورین است . طرح که پیشکش شده است درشرایط موجود بسیار مهم و ضروری است .
مطابق ماده 62 قانون اساسی رییس جمهور جدید مکلف است که بعداز تحلیف برنامه های آینده مخصوصاً برنامه نظامی را به شورای ملی پیشکش نماید تا ازسوی شورا تصویب شود . اما در گذشته ها چنین نبوده است.
باید در استراتیژی پیشکش شده، ضرورت ها، کمبودی ها و نواقص ها در نظر گرفته شود.
همچنان تمویل کننده که یک بخش اساسی میباشد، مشخص شود.
با درنظر گرفتن این ها ما میتوانیم یک استراتیژی خوب داشته باشیم .
به هر ترتیب ایجاد استراتیژی نظامی میتواند فقط رسیدن به اهداف را معین سازد و در نهایت ثبات را بر کشور باز گرداند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا