سیاست

معاون ریاست اجراییه در مورد نتایج سفراش به ایران معلومات داد

کابل باختر 23 قوس
حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه کشورامروز دست آوردهای هیئت بلند پایه جمهوری اسلامی افغانستان به جمهوری اسلامی ایران را تشریح نمود.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر:هفته گذشته یک هیئت بلند پایه دولتی به ریاست معاون ریاست اجراییه به ایران سفر کرده بود تا در رابطه به بهبود وضعیت مهاجران افغانی مقیم ایران با مقامات آن کشور صحبت نمایند.
معاون ریاست اجراییه دراین نشست ضمن قدردانی از استقبال گرم مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت: در نتیجه مذاکرات این هیئت با مقامات جمهوری اسلامی ایران ویزه اقامتی 450 هزار افغان که مهلت آن درماه قوس امسال به پایان میرسید، به مدت شش ماه تمدید شد و قرار است طی دوماه هیئتی متشکل از وزارت های مربوطه، طرحی را آماده کنند که مشکل آنها در آینده نیز حل شود.
معاون ریاست اجراییه با اشاره به حضور یک میلیون مهاجر بدون مدرک در ایران گفت: علاوه بر مشکلاتی که خود این مهاجران با آن مواجه هستند، فرزندان آنها نمی توانستند در مکاتب شامل شده درس بخوانند، اما مسئولین جمهوری اسلامی ایران قبول کردند که فعلأ فرزندان مهاجرین افغان شامل مکتب شود و در آینده نزدیک یک طرح آمایش (ثبت نام) آغاز شود تا تعداد این مهاجران معلوم و درباره آینده شان تصمیم گرفته شود.
محقق همچنین از باز شدن دو رشته هوا فضا و معدن بر روی محصلان افغانی در پوهنتون های ایران خبرداده گفت: مقامات ایران همچنین وعده نمودند که فیس تحصیلی محصلان افغانستان در پوهنتونهای ایران به نصف تقلیل یافته و داوطلبان مهاجر همانند شهروندان ایرانی میتوانند در کانکور ورودی به پوهنتون های ایران، شرکت کنند.
معاون ریاست اجراییه افزود: پیش از این از شاگردان مهاجر در مکاتب ایران سالانه 350 هزار تومان فیس گرفته می شد، اما برادران ایرانی وعده نمودند که این فیس به کمتر از نصف کاهش یافته و سالانه به 120 هزار تقلیل داده شود.
محقق همچنین از اجرایی شدن 500 بورسیه وعده داده شده از سوی جمهوری اسلامی ایران یاد کرده گفت: در بخش معلولین نیز بزودی مرکز توان بخشی معلولین که قبلأ در کابل فعال بود، دوباره فعال می شود و دوستان ایرانی وعده کرده اند که در قسمت تداوی معتادین نیز با حکومت افغانستان همکاری میکنند.
محقق و هیئت همراه اش در مدت اقامت خود در جمهوری اسلامی ایران، با داکتر حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی اکبر ولایتی مشاور مقام رهبری، شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور و چندین وزیر کابینه حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدار و صحبت نمودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا