سیاست

رئیس جمهور غنی به حشمت خان خلیل کرزی لقب شهید ولس را داد

کابل باختر 22اسد
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در مراسم گرامیداشت از دومین سالگرد شهادت حشمت خان خلیل کرزی گفت که ما امروز در اینجا تنها بخاطر غمشریکی جمع نشده ایم، بلکه بخاطر تجدید آرمان های شهید حشمت خان گرد هم آمده ایم.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این مراسم که در قصر سلام خانه ارگ انجام شد، در آن حامد کرزی رئیس جمهور پیشین ، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، معاونین ریاست اجرائیه، مشاورین ریاست جمهوری، رئیس شورای عالی صلح، قاضی القضات و رئیس ستره محکمه، هیات رهبری و نمایند گان شورای ملی، رئیس و شماری از اعضای شورای سرتاسری علما، شماری از اعضای کابینه و شخصیت های جهادی و سیاسی و بزرگان قومی حضور داشتند.
ابتدا عصمت قانع زندگینامه شهید حشمت خان خلیل کرزی را قرائت کرد و در آن از کارنامه ها، تلاش ها و آرمان های ملی خان شهید یادآوری نمود و مرحومی را یک شخصیت ملی دانست.
سپس محمد داوود گلزار مشاور رئیس جمهور و رئیس کمیسیون برگزاری مراسم دومین سالگرد شهادت حشمت خلیل کرزی، قطعنامه کمیسیون مذکور را که در شش ماده ترتیب گردیده بود، قرائت نمود.
بعداً حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه، برادر شهید حشمت خان خلیل کرزی به نمایندگی از خانواده آن شهید صحبت کرده گفت که خان درس اخلاق ملی، احساس ملی و وطن دوستی را از خانواده خویش آموخته است.
معین سیاسی وزارت خارجه، تامین صلح، ترویج معارف، تحکیم وحدت ملی، مردم سالاری و حکومتداری خوب را منحیث آرمان های خان شهید یاد کرد و افزود که برای تحقق آرمان وی یک نهاد خیریه را ایجاد خواهد کرد که برای اطفال بی بضاعت و بی تعلیم زمینه تحصیل و سایر سهولت ها را فراهم خواهد کرد.
متعاقباً نعمت الله ثایر معاون اداره امور، فرمان رئیس جمهور را در رابطه به اعطای لقب "شهید ولس" به شهید حشمت خان خلیل کرزی و مدال عالی دولتی غازی محمد اکبرخان را برای صفی الله پسر مرحومی، قرائت کرد.
در فرمان به وزارت های معارف و اطلاعات و فرهنگ هدایت داده شده که در قریه سرخ آب ولایت لوگر، یک باب مکتب و در کابل یک چهارراه یی را به اسم شهید حشمت خان خلیل کرزی نامگذاری نمایند.
بعداً رئیس جمهور غنی صحبت کرد و از کارنامه های شهید حشمت خان خلیل کرزی یاد آوری نموده گفت  که برای شناخت بیشتر از حشمت خلیل کرزی باید دستارنامه و بازنامه خوشحال بابا خوانده شود. وی افزود که شهید حشمت خان خلیل کرزی در خانواده و مکتبی بزرگ و تربیت یافته بود که برای مردم و کشور متعهد بوده و هیچگاهی خود را از مردم برتر و جدا نمی دانست.
محمد اشرف غنی با اشاره به سخاوت حشمت خان خلیل کرزی خاطر نشان کرد که مادر خان شهید گفت، دهاقینِ که به خانه ما گندم می آوردند، وی آنرا به مردم و بینوایان تقسیم می کرد. وی همیشه به مردم بی بضاعت و حتی به حیوانات دلسوز بود.
رئیس جمهور از استعداد های فرزندان خان شهید هم یادآوری کرده گفت که دختر حشمت خان خلیل کرزی در قالب شعر حب وطن را که پدرش از پدرکلان و کاکایش آموخته بود، بیان کرده است.
رئیس جمهور غنی خاطر نشان کرد که در قریه پدری اش سرخ آب ولایت لوگر، یک مکتب را به اسم شهید حشمت خان خلیل کرزی نامگذاری نموده و تمام مصارف آنرا از پول شخصی خویش خواهد پرداخت.
محمد اشرف غنی گفت که دشمنان افغانستان که خوشبختی و پیشرفت کشور را تحمل نمی توانند، حشمت خان خلیل کرزی را به شهادت رساندند. وی افزود که خان شهید را نه تنها فراموش نمی کنیم بلکه آرمان های وی و تمام شهدای کشور را برآورده می سازیم.
در این مراسم داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، صحبت کرده و حشمت خان خلیل کرزی را شخصیت ملی و متعهد به مردم دانسته گفت: حشمت خان خلیل کرزی مسئول کمپاین رئیس جمهور غنی در زمان انتخابات بود، چون انتخابات یک اصل مردم سالاری است و هر فرد حق دارد که به کاندید مورد نظرش رای بدهد، پس این کار سبب جدایی مردم ما نمی شود.
رئیس اجرائیه افزود که شهید حشمت خان خلیل کرزی را ندیده بودم اما کارنامه ها و محبت های وی را با وطن، مردم و معارف شنیده بودم. وی افزود که درس غیرت، ایمانداری، سخاوت، استقامت و غریب نوازی از شهدا برای ما به میراث مانده است.
داکتر عبدالله عبدالله، گفت که قدردانی یک شهید، قدردانی تمام شهدا است. وی افزود که شهدا باعث وحدت ملی و قوت کشور می شوند و افتخار مشترک ملت ما می باشند.
در این مراسم ذبیح الله مجددی، پیام رهبر جهادی حضرت صبغت الله مجددی را به مناسبت دومین سالگرد شهادت حشمت خان خلیل کرزی، قرائت نمود.
همچنان در مراسم څارنوال محمد عیسی خان یکی از بزرگان ولایت کندهار، حاجی دین محمد عضو شورای عالی صلح و بریالی هلمند در مورد شخصیت و کارنامه های شهید حشمت خان خلیل کرزی صحبت کردند.
مراسم مذکور با دعائیه به روان خان شهید و سایر شهدای کشور توسط مولوی جوره عضو شورای سرتاسری علمای افغانستان، به پایان رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا