جهان

طالبان روی مراسم امضای توافقنامه صلح با خلیلزاد بحث کرده اند

دوحه/ وی او ای/ 28 جدی/ باختر
گروه طالبان ادعا کرده است که در دور تازۀ گفت وگوهای صلح با زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه امریکا در امور مصالحه افغانستان در مورد "امضای توافقنامه و مراسم آن صحبت کرده اند.
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر دیروز دریک رشته پیام‌ها در صفحه تویترش نوشت که این مذاکرات روز پنج شنبه آغاز شده است  و تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت .
سخنگوی این گروه افزوده است که مذاکره کنندگان طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر، معاون این گروه با تیم مذاکراتی امریکا تحت ریاست زلمی خلیلزاد نشستی داشت و درمورد امضای توافقنامه ومراسم آن صحبت کردند.
اما زلمی خلیلزاد نمایندۀ امریکا برای مصالحه افغانستان که همواره در مورد نشست هایش با گروه طالبان در صفحه تویترش می‌نویسد، تا کنون در مورد این نشست یا امضای توافقنامه صلح اظهار نظر نکرده است.
از جانب دیگر، خبرگزاری اسوشتید پرس به نقل از مقام‌های طالبان که از گرفتن نام شان خودداری کرده اند، گزارش داده است که این طرح کاهش خشونت‌ها را به روز چهارشنبه گذشته به خلیلزاد تحویل داده اند.
به گفته آنان رهبری این گروه توافق کرده اند که به مدت یک هفته، خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهند.
اما صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان یک بار دیگر دربه میان آمدن آتش ‌بس تاکید کرد.
صدیقی پیش از این نیز گفته بود که کاهش خشونت‌ها جنبه عملی ندارد.
وی گفته است : صلح برای حکومت، مردم افغانستان و متحدان بین المللی ما اولویت اساسی است.تامین آتش بس یگانه راه برای رسیدن به یک صلح پایدار و با عزت که خواست مردم و دولت جمهوری اسلامی افغانستان است،  هر طرحی که درآن آتش بس به حیث یک قدم اساسی مطرح شود ، مورد پذیرش مردم ودولت قرار خواهد گرفت.
زلمی خلیلزاد و مقام‌های امریکایی تا کنون در این مورد اظهار نظر نکرده اند.
این در حالی است که روز گذشته وزیر خارجه پاکستان گفت که طالبان به پیشنهاد امریکا مبنی بر کاهش خشونت‌ها در افغانستان اعلام آمادگی کرده اند.
شاه محمود قرشی، وزیر امورخارجه این کشور گفته است : "طالبان به درخواست کاهش خشونت‌ها اظهار آمادگی کرده اند. "
اما سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که هرگونه طرح پیشنهادی برای گفت وگوهای صلح، باید وضاحت داشته باشد، چون برای این کشور تامین صلح به معنای ختم جنگ است  .فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا