اخبارگزارش ها

نمایندۀ ویژه رییس جمهوری روسیه، خواستار آزادی سازی دارایی های افغانستان شد

کابل/ ۲۷  قوس/  باختر

نمایندۀ ویژه رییس جمهوری روسیه از ادامۀ بلاک ماندن دارایی های افغانستان هشدار داده است.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ سازمان ملل متحد، در گزارش تازه یی خود گفته است که بیش از نیمی از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان با کمبود شدید مواد غذایی در زمستان مواجه استند که میلیون‌ها نفر را مجبور به انتخاب بین مهاجرت و گرسنگی کرده است.

این در حالی است که امریکا و بانک جهانی ملیارد ها دالر از دارایی های افغانستان را منجمد کرده اند و با وجود تقاضای مکرر کشورها و سازمان های جهانی، حاضر نشده اند که این دارایی ها را برای مردم نیازمندافغانستان بازگردانند.

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه برای افغانستان گفته است که بلاک کردن دارایی‌ها افغانستان ممکن است باعث‌ “خروج هزاران خانواده افغان در زمستان امسال به سمت اروپا شود“.

او به خبرگزاری ریانووستی گفت: “غرب از موج مهاجرت می‌ترسد“.

او تاکید داشته است “پس بیایید پول‌های افغانستان را آزاد کنیم. ما باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا صدها هزار خانواده افغان مجبور به خروج از کشور نباشند.”

کابلوف از تبعات ناشی از تحریم افغانستان و بلاک ماندن دارایی های این کشور هشدار داده است.

  از سوی دیگر شماری از اعضای کانگرس امریکا با فرستادن نامه‌ یی به وزارت‌های خارجه و مالیه آن کشور، از ادارۀ بایدن خواسته‌اند که برای جلوگیری از فروپاشی در افغانستان، به گونۀ مستقیم با مردم این کشور کمک کند.

این نامه به آدرس آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جنت یلن، وزیرمالیه امریکا فرستاده شده است و در آن، ۳۷ عضو احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه کانگرس آن کشور امضاء کرده‌اند و تاکید شده است برای جلوگیری از فروپاشی فاجعه‌بار در افغانستان، با مردم این کشور کمک کنند و دارایی های ملی افغانستان آزاد کرده شود زیرا آنان  نمی‌توانند اجازه دهند که مردم افغانستان به دلیل فقر روزافزون، در زمستان پیش‌رو روبه‌رو شوند.

قبل از این ترکیه و چین نیز بر آزادی سازی دارایی های منجمد شده افغانسان تاکید داشته اند و قطر نیز درخواست مشابه را مطرح کرده است .قرار است کانگرس در نشست توجیه یی، با ادارۀ بایدن، در جنوری ۲۰۲۲ روی این موارد صحبت کند.

اما سخنگوی قصر سفید گفته است که آزاد سازی دارایی های منجمد شده افغانستان یک روند پیجیده است، روند که ابعاد گونه گون دارد، او به عوامل و دلایل امریکا برای منجمد نگهداشت این دارایی اشاره کرد که یکی آن ادعای حقوقی قربانیان حادثه یازده سبتمبر است که تاکید دارند بخشی از دارایی ها به عنوان غرامت به آنان پرداخت شود.

این در حالی است که مردم افغانستان با حادثۀ یازده سبتمبر،  پیوندی ندارد و نمی تواند مسوولیت حقوقی حادثه یی را به عهده گیرند که هرگز در خلق آن نقش نداشته اند، از دید مردم افغانستان اگر مقام های امریکایی این کار را کنند و دارایی های ملی افغانان را  به نام غرامت به دیگران دهند این یک رهزنی سیاسی و قلدرگری است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا