صحت

کشف ویروسی که انسان را کند ذهن می کند

کابل باختر 24 عقرب
دانشمندان موفق به کشف ویروسی شده اند که با تحت تأثیر قراردادن کارکردهای شناختی مغز، موجب کند ذهنی درانسان ها می شود.
این ویروس موجب آلوده کردن جلبک ها می شود وتاکنون تصور می شد که بدن انسان در برابر آن مقاوم است.
محققان پزشکی جانزهاپکینزو دانشگاه نبراسکا دریافته اند که نوعی از ویروس در گلوی برخی افراد با دی ان ای ویروسی به نام ATCV-1 که در اصل در محیط های آبی زندگی می کند.
این گروه ازمحققان زمانی که سرگرم بررسی نمونه های ویروس های موجود درگلوی شماری از داوطلبان برای تکمیل تحقیقات خود بودند، متوجه این شباهت شدند.
ویروس ATCV-1 موجب آلودگی جلبک های سبز دریاچه ها و آب های شیرین می شود و تا کنون تصور می شد که بدن انسان و حیوانات در برابر این ویروس مقاوم است.
نکته ای که توجه دانشمندان را در جریان این پژوهش به خود جلب کرد، میزان بالای شیوع این ویروس در بدن انسان بود.
این ویروس در 40 شرکت کننده ازمجموع 92 شرکت کننده در این آزمایش ها تشخیص داده شد، به گفته دانشمندان به نظر می رسد سن، نژاد، جنسیت یا هر گونه عامل خارجی در ابتلای فرد به این ویروس دخالت داشته باشد.
*** آزمایش بر روی موش ها
دانشمندان درگام بعدی تحقیق خود به دنبال مشاهده تأثیرات این ویروس برعملکرد کارکردهای شناختی مغز رفتند.
دراین مرحله با انجام آزمون های مختلف مشخص شد که افراد مبتلا به این ویروس به وضوح نسبت به افرادی که این ویروس را دربدن خود ندارند، عملکرد ضعیف تری درشناخت و درک دارند.
پژوهشگران در ادامه تحقیقات خود تأثیراین ویروس را روی 30 موش مورد بررسی قرار دادند، پس از وارد کردن ویروس ATCV-1 به بدن این موش ها، محققان آن ها را در دالان هایی تو درتو رها کردند.
سپس مشاهده شد که این موش ها در مقایسه با موش های سالم برای پیدا کردن راه خروج از این دالان ها نیاز به زمان بیشتری داشته اند.
هنوز دلیل ابتلای برخی از انسان ها به ویروس ATCV-1 مشخص نیست، به گفته محققان پاسخ این پرسش می تواند راهنمایی برای مطالعات علمی روی این ویروس در آینده باشد.
به گفته رابرت یولکن، سرپرست گروه تحقیقاتی، این یافته علمی مثال قابل توجهی است که نشان می دهد چگونه میکروب های به اصلاح 'بی خطر' که ما در بدن خودمان حمل می کنیم، می توانند رفتار و کارکردهای شناختی مغز را تحت تأثیر قرار دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا