جهان

انعکاس قتل فرخنده در برخی از روزنامه های جهان

نیویارک/نیویارک تایمز/باختر/3 حمل
روزنامه امریکایی نیویارک تایمز در مقاله ای نوشته است که شمار زیادی از افغانها حادثه قتل فرخنده را غیر انسانی دانسته اما یک تعدادی هم هستند که از آن پشتیبانی می کنند.
مردی که یک روز پس از کشته شدن فرخنده به محل حادثه رفته بود به خبرنگار نیویارک تایمز گفته که اگر او هم می بود جسد فرخنده را آتش می زد.
اما یک دکاندار محل که لت و کوب فرخنده را از نزدیک دیده این کار را غیر انسانی دانسته و گفته است " آنچه آنها کردند بی رحمانه و کاملا بر ضد اسلام بود."
نیویارک تایمز به بیماری روانی فرخنده هم اشاره کرده و می نویسد که فرید افضلی، یک مامور ارشد پولیس کابل که در تحقیقات بالای این قضیه دخیل است به نقل از داکتر معالج فرخنده گفته است که چندی هفته پیش فرخنده گفته بود که قصد دارد خود کشی کند.
به نوشته نیویارک تایمز هنوز روشن نیست که فرخنده نسخه ئی از قرآن کریم را آتش زده یا خیر اما مقام های رسمی در وزارت حج و اوقاف می گویند، روی اوراق نیم سوخته متن دری نوشته شده بود نه عربی.
نیویارک تایمز می نویسد، فرخنده با آنکه بیمار بود تحصیل خود را در یک مدرسه دینی ادامه می داد.
سازمان دیده بان حقوق بشر هم در نشریهء انترنتی خود نوشته است "هنگام قتل یک بانوی معلول پولیس در محل ایستاده بود."
نشریه بریتانیایی تلیگراف نیز در مقاله ای نوشته است، پس از فروپاشی رژیم طالبان تلاش شده تا با خشونت بر علیه زنان مبارزه شود و چنین حملات بر زنان در پایتخت افغانستان غیر معمول است.
به نوشته تلیگراف از سال 2001 تا به حال در وضعیت حقوق زنان در افغانستان پیشرفت شده اما ناظران اوضاع نگران اند که این پیشرفت ها در معرض خطر قرار دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا