تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت چهارشنبه 18 حوت

کابل باختر/ 18/ حوت
شمار محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار وگزارشهای را در باره رویداد های منطقه وجهان نشر کرده اند .
روزنامه آرمان ملی ، دربرگ نخست زیر عنوان ، بزرگداشت از روز زن درکشور نمادین است ، نوشته امروز هشتم مارچ است این روز به عنوان روز جهانی زن قبول شده است وهمه ساله ازآن درسراسر گیتی با تدویر محافل وهمایش های فرهنگی گرامیداشت بعمل می آید.
ما نیز امروز را گرامی میداریم و از لابلای برگ های آرمان ملی به همه خواهران عزیز خویش درسراسر کشور و هر گوشه ای از جهان را مبارک باد وخجسته میگویم  روزنامه ها به همین ترتیب ادامه داده درمطلب دیگر زیر عنوان پاکستان روزانه حدود 250 هزار دالر ار بابت بندش سرحد با افغانستان زیان میکند.
به نوشته این روزنامه حکومت پاکستان 18 روز پیش تمام سرحدات اش با افغانستان را مسدود نموده و رفت و آمد مسافرین و داو ستد بازرگانی را با افغانستان متوقف ساخت .
پس از مذاکرات پیگر حکومت افغانستان با پاکستان سرانجام این کشور آماده شد تا مرز تورخم و چمن را برای دو روز 7و8 مارچ تنها برای آن عده مسافرین افغان که دارای گذرنامه وویزای پاکستان هستند بگشاید.
اکنون این دو دروازه به روی شهروندان افغانستان که درپاکستان گیرمانده بودند ، بازشده و آنان با استفاده از فرصت به وطن بر میگردند.
اما راه های ترانزیتی کُرم ایجنسی و وزیرستان هنوزهم مسدود است و نظامیان پاکستانی اجازه ندارند تا هرفردی که از سرحد میگذرد گلوله باران نمایند.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درصفحه اول همچنان مطلبی را زیر عنوان نشست ملی زیر نام " مثلث دسترسی به اطلاعات " درکابل برگزار شد را نشر کرده است.
روزنامه آرمان ملی در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه مدنیت برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان خشونت خطرناک و پنهان علیه زنان آغاز کرده و نوشته روزجهانی زن درحالی فرا می رسد که هنوزهم مساله خشونت علیه آنان پدیده پلید و ذلت باری است که جامعه را آزرده و تمرکز جهانیان را به خود جلب کرده است اما هروقت مساله خشونت مطرح میشود آنچه مورد نظر جامعه است بُعد فزیکی خشونت است درحالی که بُعد روانی و یا خشونت پنهان علیه زنان بسی گسترده و خطرناک است روزنامه مدنیت درصفحه اول مطلبی دیگر را زیر عنوان یک مسلمان رپ خوان ، ستاره یی برای افغان های خسته از جنگ درهمین صفحه نشر کرده و بازهم درصفحه اول به هشتم مارچ روز بین المللی زن توجه کرده مطلب را زیر عنوان از هشتم مارچ 94 تا هشتم مارچ 95 ثبت 557 مورد قضیه خشونت علیه زنان درصفحه اول نشر کرده است.
روزنامه مدنیت درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه افغانستان ما ، دربرگ نخست زیر عنوان ، دانش موضوع اقوام جهت ثبت درتذکره الکترونیکی باید درکابینه فیصله شود نوشته است براساس خبرنامه ای که ازسوی دفتر معاون دوم رییس جمهور به نشر رسیده .
رییس عمومی اداره ثبت احوال نفوس و تذکره الکترونیکی دیروز دردیداری با سرور دانش معاون رییس جمهور از آمادگی این اداره برای توزیع تذکره الکترونیکی اطمینان داده است .
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درهمین صفحه خبرداده که هیئت دفتر قطر طالبان به چین سفر کرده است.
روزنامه افغانستان ما همچنان درصفحه اول از قول داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه عنوان کرده است کار روی دیپلوماسی آب اولویت اصلی حکومت است .
پاکستان گذرگاه های مرزی اش را برای دوروز بازکرد شرکت مخابراتی ام تی ان افغانستان به تعداد 500 کمپل برای فامیل های نیازمند افغان توزیع می نماید.
ازجمله عنوان های دیگری اند که روزنامه درصفحه اول نشر کرده است.
روزنامه افغانستان ما در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا