سیاستاخباراقتصادTOP

د افغانستان بانک: تصمیم آمریکا در خصوص ذخایر ارزی افغانستان غیرعادلانه است

کابل / 23 دلو / باختر

د افغانستان بانک در واکنش به تصمیم اخیر آمریکا در خصوص ذخایر ارزی کشور، آن‌را غیرعادلانه خوانده است.

د افغانستان بانک امروز با نشر اعلامیه‌یی گفته است: ” د افغانستان بانک، تصمیم اخیر ایالات متحدۀ امریکا در خصوص مسدود کردن ذخایر ارزی و اختصاص آن به اهداف غیر مرتبط را در حق مردم افغانستان غیر عادلانه می‌داند.”

در اعلامیه آمده است که این بانک هیچ‌گاه نمی‌پذیرد ذخایر ارزی افغانستان زیر نام غرامت یا کمک‌های بشری به اختیار دیگران قرار داده شود و خواهان تجدید نظر در این زمینه و آزاد سازی تمام ذخایر ارزی کشور شده است.

هم‌چنان در اعلامیه گفته شده است که د افغانستان بانک به عنوان بانک مرکزی افغانستان که مطابق به قانون، حفظ و مدیریت ذخایر ارزی کشور را به عهده دارد، محتوای فرمان رییس جمهور ایالات متحده امریکا در مورد ذخایر ارزی د افغانستان بانک را که در ایالات متحده امریکا نگهداری می‌شود، مطالعه کرده است.

این بانک در رابطه به اهداف، مالکیت و مدیریت ذخایر ارزی کشور چنین نگاشته است: ” ذخایر ارزی افغانستان به منظور تطبیق سیاست پولی، تسهیل تجارت با جهان و استحکام نظام مالی کشور حسب قانون و مقررات مربوطه استفاده می‌شود. هم‌چنان مالک اصلی ذخایر ارزی مردم افغانستان است. این ذخایر در گذشته و حال مربوط به حکومت‌ها، احزاب و گروه‌ها نبوده و مطابق به خواست یا تصمیم آنها نیز استفاده نشده است و ذخایر ارزی افغانستان با درنظرداشت اهداف مشخص، مطابق به معیارهای پذیرفته شدۀ جهانی مدیریت می‌شود. وضعیت این ذخایر را د افغانستان بانک به طور دوامدار با دقت زیر نظر دارد. یک بخش از ذخایر ارزی حسب اصول پذیرفته شده در ایالات متحده امریکا سرمایه‌گذاری شده تا با حفظ مصوونیت آن، در صورت نیاز جهت رسیدن به اهداف تعیین شده، در اختیار د افغانستان بانک قرارگیرد.”

جوبایدن رییس جمهور ایالات متحدۀ آمریکا روز گذشته فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن 3.5 میلیارد دالر پول بانک مرکزی افغانستان صرف کمک‌های بشردوستانه و 3.5 میلیارد دالر دیگر به خانواده‌های قربانیان یازدهم سپتامبر اختصاص داده می‌شود.

این تصمیم رییس جمهوررییس آمریکا واکنش‌های و اعتراض‌های داخلی و خارجی را نیز در پی داشته است.

وهاج

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا