جهان

رییس جدید پارلمان تونس انتخاب شد

تونس/ اسکارنیوزعربی/۲۳ عقرب/ باختر
راشد الغنوشی رییس جنبش النهضه تونس که حزبش بیشترین شمار کرسی‌های پارلمان را بدست آورده بود، رسما به عنوان رییس این نهاد قانونگذاری انتخاب شد.
به گزارش آژانس باختر به نقل از اسکای نیوز، در رأی‌گیری برای انتخاب رییس پارلمان تونس چهارشنبه‌شب برگزار شد، الغنوشی با ۱۲۳ رأی موافق، توانست ریاست مجلس نمایندگان تونس را بدست آورد.
مجلس جدید تونس، نخستین جلسه خود را روز گذشته برگزار کرد.
پیش از این قرار بود الغنوشی مأمور تشکیل کابینه جدید شود، اما حزب النهضه این دیدگاه را تغییر داد و وی برای ریاست پارلمان معرفی کرد.
بر اساس اعلام رسمی نتایج انتخابات پارلمانی تونس، جنبش اسلامگرای النهضه ۵۲ کرسی و حزب قلب تونس به ریاست "نبیل القروی" ۳۸ کرسی مجلس را به دست آوردند.
در این رای گیری، حزب «جریان دموکراسی» ۲۲ کرسی، حزب «ائتلاف کرامت» ۲۱ کرسی و حزب «قانونی آزاد» ۱۷ کرسی در پارلمان بدست آوردند.
براساس این انتخابات که ۶ اکتوبر برگزار شد، از مجموع بیش از هفت میلیون واجد شرایط، ۲ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۶۲۸ نفر به پای صندوق‌های رأی رفتند.
این انتخابات، دومین انتخابات پارلمانی تونس از زمان تصویب قانون اساسی جدید در سال ۲۰۱۴ و سومین انتخابات پارلمانی پس از خلع دولت "زین العابدین بن علی" دیکتاتور پیشین و انقلاب سال ۲۰۱۱ میلادی در این کشور است.
بر اساس قانون اساسی تونس، حزبی که بیشترین کرسی پارلمان را بدست آورد، پس از تشکیل مجلس، ۲ ماه فرصت خواهد داشت تا دولت را تشکیل دهد.
الغنوشی ۷۸ ساله در سال ۱۹۴۱ در جنوب تونس متولد شد. وی دوران تحصیلی را به ترتیب در «الخلدونیه»، «قاهره»، «سوریه» و «پاریس» گذراند، اما به دلیل مشکلات خانوادگی، تحصیل در اروپا را رها کرد و به تونس بازگشت و به کار تدریس فلسفه در دانشگاه مشغول شد.
وی در اوایل سال ۱۹۷۰ میلادی، با انتشار ماهنامه «المعرفه» نخستین هسته‏‌ حرکت اسلامی تونس را تشکیل داد و به همین دلیل با مشکلات فراوانی روبرو شد. او حتی تا پای چوبه دار رفت، اما سرانجام به خارج از کشور تبعید شد.
وی در سال ۱۹۸۰ برای نخستین‌بار زندانی شدن سیاسی را تجربه کرد و پس از آزادی از زندان، به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران، سودان و لبنان سفر کرد.
این رهبر انقلابی مسلمان تألیفات در مسائل اجتماعی و فلسفی اسلامی دارد که بعضی از آنها در کشورهای مصر، سودان، تونس، الجزایر، ترکیه، فرانسه و ایران چاپ و منتشر شده است.
وی پیش از انقلاب مردم تونس در سال  ۲۰۱۱ میلادی، در لبنان سکونت داشت.
انصاری

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا