جهان

رئیس جمهور سودان جنوبی آماده مذاکره با معاون پیشین خود شد

جوبا – فرانسپرس – 3 جدی – باختر
دونالد بوث، نماینده ویژه امریکا به سودان جنوبی گفت که ˈسالوا کی یرˈ، رییس جمهور این کشور آماده  گفت وگوی بدون پیش شرط با ˈ ریک ماچارˈ، معاون پیشین خود شده است.
به گزارش آژانس باختر به نقل از خبرگزاری فرانسه، نماینده خاص امریکا به سودان جنوبی دیروز در جمع خبرنگاران افزود: در جریان دیدار با ˈسالوا کی یرˈ ، رئیس جمهور سودان جنوبی، وی به طور آشکار برای گفت وگو با ریک ماچار معاون پیشین رئیس جمهور و رهبر مخالفان اعلام آمادگی کرد.
شبکه تلویزیونی فرانس 24 نیز گزارش داده است که اردوی سودان جنوبی اعلام کرده که آماده حمله گسترده به شهر ˈ بورˈهستند که در کنترول نیروهای ضد دولتی است.
از سوی دیگر ˈمایکل مکویˈ، وزیر نفت سودان جنوبی دیروز  اعلام کرد که دولت همچنان کنترل میادین نفتی را در اختیار دارد و درخواست شورشیان را برای آزادی فعالان سیاسی که بازداشت شده اند نخواهد پذیرفت.
اریک ماچار، معاون سابق رئیس جمهور سودان جنوبی پیشتر گفته بود که نیروهای شورشی کنترول همه میادین اصلی نفتی را در ولایت های الوحده و اعالی النیل در دست  گرفته و برای گفت و گو با مقامات سودان جنوبی به شرط آزادی بازداشت شدگان سیاسی آمادگی دارند.
کشور تازه جدا شده سودان جنوبی که از ذخایر سرشار یورانیوم و نفت برخوردار است، بدنبال تلاش نافرجام برای کودتا علیه سالوا کی یر، وارد یک جنگ داخلی شدید و خشنونت بار شده که در اثر آن  حدود 500 تن کشته و هشتاد هزار تن بیجا شده اند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا