جهان

پیشنهاد تعلیق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از جانب خلیلزاد

واشنگتن – صدای امریکا – 22 عقرب – باختر
اداره دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده بحث دارد که برای به تعلیق قرار دادن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، آیا حکومت آن کشور را تحت فشار قرار دهد و یا خیر.
به گزارش آژانس باختر به نقل از صدای امریکا ، روزنامه وال ستریت ژورنال طی مقاله ای از قول مقام های امریکایی گزارش میدهد که این موضوع یکی از گزینه های است که واشنگتن رویدست دارد و نشانه عجله اداره ترمپ برای یافتن یک راه حل سیاسی برای جنگ طولانی مدت در افغانستان است.
مقام های امریکایی میگویند درخواست برای تعلیق انتخابات ماه حمل سال آینده در صحبت های که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه ایالات متحده برای افغانستان با افراد مختلف داشته است، مطرح شده است که متضاد با تلاش های امریکا برای ترویج دموکراسی در افغانستان میباشد.
وال ستریت ژورنال میگوید دفتر  خلیلزاد حاضر به توضیح در مورد نشد.
مقاله میگوید که این مفکوره شاید با مخالفت یک بازیگر عمده یعنی اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان مواجه شود، زیرا انتظار میرود که  غنی خود را برای دور دوم ریاست جمهوری، کاندید کند.
هارون چخانسوری، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان به وال ستریت ژورنال گفته است که " تداوم روند دموکراتیک ضروری است، و هر پیشنهاد دیگری، بجز از اراده مردم افغانستان که در قانون اساسی کشور مشخص شده استف قابل قبول نمی باشد."
رئیس جمهور غنی در صحبت های که در مورد انتخابات پارلمانی داشت روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۲۰ اپریل تاکید کرده گفته بود:" بر اساس یک انتخابات آزاد، انتخابات کاملاً فراگیر، مردم در مورد رهبر آینده شان، تصمیم خواهند گرفت."
وال ستریت ژورنال میگوید یگانه توجیه مقام های امریکایی در مورد امکان به تعلیق قرار دادن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان موضوع مذاکرات گنگ صلح با طالبان است. آن ها هراس دارند که مبادا بی نظمی ها و آشفتگی سیاسی طولانی مدت که معمولاً با رأی گیری افغانستان همراه است، روند صلحی را که  خلیلزاد در تلاش راه اندازی است، از بین ببرد.
به گزارش وال ستریت ژورنال، مفکوره تعلیق انتخابات در صحبت های که روز یکشنبه زلمی خلیلزاد با مقام ها و سیاست مداران افغان داشت، با سردی استقبال شد و اکثر آنان مخالفت خود را با این موضوع بروز دادند. اما به گفته این روزنامه، شماری در  حکومت غنی از آن حمایت کرده میگویند اگر امکان توافق صلح میسر شود، با تعلیق انتخابات مخالفت نخواهند کرد.  فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا