سیاست

نباید از قانون اساسی عدول کرد

کابل باختر/26/عقرب
دولت افغانستان متعهد به رعایت قانون اساسی بوده و هرنظر اصلاحی و مشوره نیک را که بتواند برای حکومتداری خوب ونجات کشور ازوضعیت کنونی بیانجامد مدنظر خواهد داشت مگر عدول از قانون اساسی پذیرفتنی نیست.
مفسر آژانس باختر مینگارد : اخیراً شایعاتی مبنی بر دعوت لویه جرگه سنتی از سوی برخی سیاسیون و منتقدان نظام به گوش میرسدحتا برای برگزاری چنین یک نشست تلاش های صورت گرفته است .
این که حلقات وچهره ها برای برگزاری لویه جرگه چه برنامه ها و اهداف دارند درخور بررسی وتحلیل میباشد و یک نکته قابل بحث است که فراخوان چنین یک جرگه به چه نام ، چه اهداف و چه برنامه های خواهد بود؟ درحالیکه دولت افغانستان ممثل اراده مردم و بانی قانون اساسی است واین دولت افغانستان که به خواست و آراء مردم برگزیده شده، میتواند برای همچو نشست ها برنامه ریزی کند.
دولت افغانستان درچوکات قانون اساسی ، حق آزادی بیان ، تمثیل اراده و فعالیت های مشروع سیاسی را ضمانت کرده است و تحمل پذیری همبن دولت که آزادی بیان در وجود مطبوعات و رسانه های رسالتمند رشد کرده و دهها حزب سیاسی فعالیت میکنند و شهروند دیگر هم همیشه ازطرق مختلف ، نقد ایراد و نظریات اصلاحی شان را به گوش دولتمردان رسانیده اند.
دولت افغانستان نظر و فراخوان هر شهروند کشور را که بتواند برای اصلاح بهبود امور ثبات ووحدت ملی درکشور موثر تمام شود ارزش قایل است مگر نباید برای مطرح نمودن و تحمیل سلیقه و ذوق شخصی وگروهی خود دست به حرکات زد که به عنوان حرکت های موازی با دولت تشبیه شود چنین عملکرد، وضعیت را دشوار تر و دشمنان کشور را جسورتر خواهد ساخت و درنهایت به جز از پراگندگی سیاسی سودی دیگری نخواهد داشت .
امید مردم افغانستان از سیاسیون کشور این است که توقع و حرکت های سنجیده شده داشته باشند و عواقب هر حرکت وهر برنامه شان را مدنظر گیرند.
بهتراست که برای پایه های نظام کارکرد ،نظر و ایراد اصلاحی خود را با رهبران حکومت شریک ساخت و به این ترتیب ثبات سیاسی و بقا کشور را تضمین نمود. ختم/ تحلیل سیاسی …ک..م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا