سیاست

نشست آنلاین گروپ تماس کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک به اشتراک رییس محمد اشرف غنی، برگزار شد

کابل/16 ثور/باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان دیروز  در نشست آنلاین گروپ تماس کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک که به خاطر هماهنگی بیشتر در راستای مبارزه با ویروس کرونا به ابتکار الهام علی اوف رییس جمهور آذربایجان در شهر باکو برگزار شده بود، اشتراک و سخنرانی کرد.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد، در این نشست، برعلاوۀ رییس جمهور غنی و الهام علی اوف رییس جمهور آذربایجان، سران دول و حکومات عضو این سازمان و نهادهای بین المللی در سخنرانی های شان، دیدگاه های خویش را در خصوص هماهنگی بیشتر در زمینۀ مبارزۀ با شیوع ویروس کرونا، ابراز کردند.
الهام علی اوف رییس جمهوری آذربایجان از کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک خواست تا در هماهنگی، همبستگی و اتحاد با چالش های ناشی از ویروس کرونا مبارزه کنند و تلاش های خود در این زمینه منسجم کنند.
وی همچنان از اقدامات حکومت آذربایجان در راستای مبارزه با ویروس کرونا یاد آوری کرد و افزود که میان کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک نسبت به هر زمان دیگر همبستگی و اتحاد به خاطر فایق آمدن با این چالش، محسوس است.
سپس انتونیو گوتریش سرمنشی سازمان ملل متحد صحبت کرد و از ابتکار کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک به خاطر برگزاری این نشست تشکر کرد و گفت که کوید ۱۹ زندگی میلیون ها انسان را در جهان آسیب رسانیده است و برای مقابله با آن به تلاش های هماهنگ به سطح جهان نیاز می باشد.
وی با اشاره بر اینکه سازمان صحی جهان با تمام کشورها بخاطر مقابله به ویروس کرونا کار می کند، از کشورهای جهان خواست تا چالش های اجتماعی و اقتصادی شان را مدیریت کنند.
در این نشست رییس کمیسیون اتحادیه اروپا روی بسیج و هماهنگ کردن تلاش های جهان در امر مبارزه با ویروس کرونا و همکاری این اتحادیه برای مقابله با ویروس کرونا، نیز صحبت کرد.
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در سخنرانی خویش در این نشست با اشاره به پیامدهای منفی ویروس کرونا برای جهان به ویژه کشورهای جنبش عدم انسلاک گفت: اندازه و محدودۀ تاثیر مخرب و مختل کنندۀ این ویروس نیازمند پاسخ جمعی قوی از طریق تلاش های مشترک، پذیرش سختی ها، ترویج روحیه هبستگی، تقویت بافت های شهروندی و اتخاذ استراتیژی مبتنی بر همکاری در سطح منطقه ای و بین المللی می باشد.
وی افزود که ما همدردی و همبستگی خود را به آسیب دیده گان این بیماری در سراسر جهان ابراز میداریم و در این لحظات در کنار آنان قرار داریم. ما بی‌نهایت از تلاش‌های قهرمانانه‌ متخصصان طبی قدردانی کرد و از کوشش های جامعه علمی در سراسر جهان در راستای ساخت واکسین کرونا برای غلبه بر این چالش‌ جهانی، حمایت می کنیم.
رییس جمهوری گفت: برای ارج گذاری به ماهیت عدم انسلاک، نیاز است که انسجام و همسویی لازم را در راستای همکاری‌های ملی و چندجانبه و همبستگی در مقابل کوید ۱۹ ایجاد شود و برای محافظت از دستآوردهای جمعی جنبش عدم انسلاک در راستای مبارزه با فقر، گرسنگی، محرومیت، نابرابری و بی‌ثباتی، اراده قوی داشته باشیم.
محمد اشرف  غنی راجع به تلاش های حکومت افغانستان در زمینه مبارزه با این ویروس معلومات ارائه کرد و گفت که مشورت ها ما را قادر می سازد که آسیب پذیری های جامعه خود را تشخیص دهیم و توقعات شهروندان خویش را که از دولت های شان دارند، بدانیم.
وی از کمک های جهانی و منطقوی به افغانستان تشکر کرده، گفت: چنانچه ما هنوز در مراحل آگاهی و اذعان قرار داریم، قصد پیش‌بینی نداریم، اما میخواهیم تمام توجه خود را بر تلاش‌ها برای مقابله با مرحله احتمالی فلاکت و به تعقیب آن مراحل آرامش و بازگشت به وضعیت عادی، متمرکز کنیم.
رییس جمهور کشور با بیان اینکه جنگ تاثیرات منفی بالای تلاش های ما در راستای مبارزه با ویروس کرونا گذاشته است، گفت که طالبان باید آتش بس بشری را بپذیرند و من از تمام کشور های عضو جنبش عدم انسلاک می خواهم که بالای طالبان صدا بزنند که از خشونت غیرمنطقی شان دست بکشند و در روند سیاسی بخاطر برقراری صلح و ثبات در افغانستان و منطقه یکجا شوند.
رییس جمهور در اخیر سخنانش گفت که ما مردم افغانستان که صدمات زیادی از جنگ ۴۰ سالۀ نیابتی متقبل شده ایم، می خواهیم کشور ما به بستر همکاری های منطقوی و بین المللی مبدل شود.#/عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا