اخبارجهان

بیش از ۲۰۰ فلسطینی در درگیری‌های بیت‌المقدس زخمی شدند

غزه / بی بی سی /18 ثور/باختر

بیش از ۲۰۰ فلسطینی در درگیری‌های خشونت آمیز میان فلسطینیان و نیروهای امنیتی اسراییلی در بیت‌المقدس زخمی شدند.

سازمان ملل متحد و امریکا از این خشونت‌ها “ابراز نگرانی” کرده‌اند. ایران، این خشونت‌ها را تقبیح کردند و از سازمان ملل متحد خواسته اند “به وظیفه قطعی خود در برخورد با این جنایت جنگی” عمل کنند..

تنش‌ها در این شهر در هفته‌های اخیر بر سر احتمال بیرون کردن چند خانواده فلسطینی از خانه‌هایشان در منطقه شیخ جراح افزایش یافته است.

پولیس اسراییل شب گذشته در مسجد الاقصی و در نقاط دیگر بیت‌المقدس شرقی با فلسطینیان درگیر شد و با شلیک گلوله لاستیکی و پرتاب بمب صوتی تلاش کرد آنان را متفرق کند.

هزاران فلسطینی در آخرین روز ماه رمضان در محوطه مسجد الاقصی جمع شده بودند.

امریکا خواهان کاستن از تنش‌ها در این منطقه شده است. دولت جو بایدن به اسراییل فشار آورده  است تا خانواده‌های فلسطینی را از خانه‌هایشان اخراج نکند.

اسراییل می‌گوید از زور، “برای برقراری نظم و قانون” استفاده کرده است.

مقام‌های فلسطینی خواهان آرامش شده‌اند. خبرگزاری رویترز گفت در زمان درگیری مقامات مسجد با بلندگو از پولیس اسراییل خواستند به شلیک گلوله صوتی و پرتاب بمب صوتی پایان دهد و از جوانان فلسطینی هم خواستند تا آرامش خود را حفظ کنند.

سازمان ملل متحد گفته است اسراییل باید تخلیه فلسطینیان از خانه‌های خود را متوقف کند و “حداکثر خویشتن‌داری را در استفاده از زور” علیه معترضان نشان دهد.

بیشتر فلسطینیان در محوطه مسجد الاقصی زخمی شدند، جایی که پولیس تلاش کرد با معترضانی که به سوی نیروهای امنیتی اسراییل سنگ و بوتل پرتاب می‌کردند مقابله کند.

صلیب سرخ برای درمان مجروحان در محوطه مسجد یک درمانگاه صحرایی مستقر کرده است.

مسجد الاقصی در بخش قدیمی بیت المقدس قرار دارد. مسلمانان آن را سومین مکان مقدس خود پس از مکه و مدینه می‌دانند و یهودیان نیز این محوطه را کوه معبد می‌خوانند و می‌گویند که دو معبد یهودی پیش از این در این محوطه برقرار بوده است.

ناآرامی‌های اخیر بیت المقدس ریشه در تنش‌ها بر سر منطقه شیخ جراح دارد. شیخ جراح از مناطق نزدیک به خط سبز است که غرب و شرق بیت المقدس را از یکدیگر جدا می‌کند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا