امنیت

تظاهرات علیه عملکرد تعدادی از عساکر خارجی به خشونت گرائید قربانیان همه افغان بودند.

کابل/3/حوت/باختر

در حالیکه قوماندان عمومی نیروهای ناتو در افغانستان از بابت اهانت به یک نسخه قرآن شریف در میدان هوایی بگرام رسماً" از دولت و مردم افغانستان عذرخواهی کرد، امروز نیز جمعی از مردم در کابل و برخی از شهر های دیگر کشور دست به تظاهرات زدند و خواهان مجازات عاملان این رویداد گردیدند ،جمعی از مردم خشمگین امروز در کابل، پروان، ننگرهار و میدان وردک تظاهرات علیه عملکرد تعدادی از عساکر نیروهای خارجی مستقر در بگرام که به قرآن عظیم الشان اهانت ورزیده اند تظاهرات را بر پا نمودند که در مواردی این تظاهرات به خشونت گرائید وتلفات را نیز در قبال داشت.

به گفته داکترسید کبیر امیری، رییس شفاخانه های مرکز وزارت صحت عامه در تظاهرات امروزی کابل یازده فرد ملکی زخمی گردیده و به شفاخانه ها انتقال یافته است به گفته وی یکتن از زخمی در شفاخانه جان باخته است.

بیشترین خشونت در ولسوالی شینواری پروان رخ داد جائیکه عده از تظاهرات کننده گان که نیروهای امنیتی آنان را افراد ماجراجو میدانند کوشیدند داخل ساختمان ولسوالی شوند مگر با مقاومت و عکس العمل نیروهای امنیتی مواجه گردیدند. مسوولین محلی در ولسوالی شینواری پروان ازکشته شدن شش نفر و زخمی شدن چهارده تن دیگر را در حوادث امروز در آن ولسوالی تایید کردند. تظاهر کننده گان میگویند که پولیس به روی آنان آتش گشوده در حالیکه پولیس تظاهرکننده گان را عامل خشونت میداند مسوولان محلی در شینواری میگویند افراد مخرب و استفاده جو در میان جمعیت مردم وجود داشت که تظاهرات را خشن ساختند و از آن بهره گرفتند .

در ولایت ننگرهار نیز تظاهرات شکل خشونت آمیز داشت تظاهر کننده گان جاده های منتهی به شهر را بستند و کوشیدند تا به سوی مقر ولایت راه شان باز کنند گفته شده که پنج تن در شهر جلال آباد زخم برداشتند.

پولیس ننگرهار زخمی شدن دو تن را تایید میکند و میگوید یکتن از زخمی شده گان طفل خورد سال است که از اثر هجوم مردم زخم برداشته است.

اما در کابل زیادترین فشار تظاهرات امروز را پولیس به دوش کشید.

باشنده گان ساحات شرقی کابل جائیکه بیشتر قرار گاه و تاسیسات نیروهای خارجی در آن قرار دارد شاهراه کابل- جلال آباد را بستند آنها شعارهای ضد امریکایی سر میدادند و به سوی مرکز شهر راهپیمایی کردند و به سوی تاسیسات پولیس و نیروهای خارجی سنگ پرتاب نمودند.

همچنان تظاهر کننده گان افراد و وسایط پولیس را که غرض تامین امنیت به ساحه فرستاده شده بودند با سنگ مورد هدف قرار دادند مقامات پولیس کابل تایید کردند که در جریان حوادث امروز در این شهر تعدادی از افراد پولیس زخم برداشته اند.

همچنان جمعی از دانش آموزان ولایات ارزگان وهلمند که در کابل درس میخوانند از سمت پوهنتون کابل به سوی شورای ملی راهپیمایی کردند مسوولان پولیس گفتند راهپیمایی این گروه بدون خشونت بود و پنج تن از آنان به نمایندگی ازدیگران به مقر پارلمان رفتند تا دیدگاه ونظرشان را با نماینده گان مردم شریک سازند در ولسوالی قره باغ ولایت کابل تعدادی ازمردم موقتاً" شاهراه کابل – پروان را بستند مگر بعداً" متواری شدند.

در لوگر یکنفر در جریان تظاهرات کشته شد و سه نفر دیگر زخم برداشت .

سید وکیل آغا، ولسوال برکی برک به آژانس باختر گفت، که در جمع تظاهر کننده گان افراد مسلح نیز وجود داشت آنها بر افراد پولیس تیر اندازی کردند در این میان یکتن کشته شد و دو دیگر زخم برداشت.

تظاهرات امروز باعث بروز مشکلات جدی در محلات شد که در آنجا تظاهرات برپا شده بود یک مسافر که از جلال آباد به کابل آمده بود گفت، نمیداند منطق این گونه تظاهرات در کجاست یک خارجی یا قصدی یا سوا"ً عمل را علیه مقدسات ما مرتکب میشود مگر ما خود را میکشیم وخود را میسوزانیم و به خود و کشور ضرر میرسانیم من از آنانیکه امروز دست به خشونت زدند میپرسم که آنها با کارکرد امروز شان چه دستاورد داشتند. به جز از آنکه حلقات مشخص استخباراتی را در منطقه خوشحال ساختند و چند ماجراجو خارجی را به مقصد رساندند، اگر امروز چیزی تخریب شد از افغانها بود، اگر کسی کشته شد افغان بود ،آیا میتوان این گونه تظاهرات را توجیه کرد.

در حالیکه اسلام عزیز در این گونه موارد احکام و دساتیر خود را دارد و هیچگاهی به قتل، آدم کشی و تخریب حکم نکرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا