جهان

استرالیا خواستار باقی ماندن آمریکا در افغانستان است

کوالالامپور- ایرنا -24 جدی – باختر
ماریس پین ، وزیر امور خارجه استرالیا امروز دوشنبه برای نخستین بار به طور رسمی خواستار تجدید نظر آمریکا و باقی ماندن نیروهای نظامی این کشور در افغانستان شد.
رسانه های آمریکایی به نقل از دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در ماه  دسمبر سال 2018 اعلام کردند که آمریکا نیمی از 14 هزار نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج خواهد ساخت.
گزارش نشریه  وزارت خارجه استرالیا حاکی است  که وزیر امور خارجه این کشور در اظهاراتی روز دوشنبه تاکید کرد که استرالیا برای نخستین بار به شدت از این طرح آمریکا ابراز نگرانی می کند.
وی گفت: باید کارهای بیشتری دراین زمینه انجام شود و فکر می کنم که این مساله برای استرالیا بسیار مهم خواهد بود اگر شرکای ما در مورد اهداف مشترک تغییر جهت دهند.
شبکه خبری نیوز کورپ استرالیا نیز به نقل از 'پیتر لیهی'.قومندان  پیشین ارتش استرالیا با سوال قرار دادن رفتارهای ترامپ گفت: استرالیا چه واکنشی می تواند داشته باشد اگر به طور مستمر در موقعیت هایی قرار گیرد که آمریکا تعهداتش را در قبال شرکا و استراتیژی اش را در جهان تغییر دهد؟
وی افزود: علاوه براین ، مساله دیگر این است که استرالیا باید در مورد اتکا به آمریکا به عنوان متحدش در دراز مدت اطمینان داشته باشد.
وی که اکنون مدیر مرکز امنیت ملی پوهنتون  کانبراست افزود: رها کردن افغانستان و خروج نیروهای ارتش آمریکا از این کشور می تواند نیروهای نظامی استرالیا  را به خطر اندازد.
این قومندان پیشین ارتش استرالیا گفت: استرالیا می تواند مراقب نیروهای خود در افغانستان باشد، اما اگر طالبان متشکل شود، ممکن است حملات خود را افزایش دهد.
طبق گزارش نشریه  ارتش استرالیا ، این کشور به عنوان یکی از متحدان اصلی آمریکا، پس از حادثه برج های دوگا نه در آمریکا ، نیروهای نظامی خود را در سال 2001 به افغانستان اعزام کرد..
براساس این گزارش، قریب به 26 هزار نفر از نیروهای نظامی استرالیا طی سال های 14-2001 در افغانستان حضور داشتند و در عملیات نظامی دراین کشور نظامیان آمریکایی را همراهی کرده اند..
علاوه براین در طول یک دهه 14 نفر از نظامیان استرالیایی در افغانستان کشته شدند. تعداد زیادی مجروح و عده زیادی نیز دچار بیماری های جسمی و روحی وروانی شده اند.
اگرچه دولت استرالیا هنوز به طور رسمی اعلام نکرده که چه تعداد از نیروهای نظامی این کشور در افغانستان باقی مانده اند اما گزارش های رسانه ای حاکی از حضور 300 تا 400 نفر نیروی نظامی این کشور در افغانستان است..
تحلیلگران استرالیایی حضور نیروهای نظامی در افغانستان را شرکت در طولانی ترین جنگ در تاریخ این کشور ارزیابی کرده اند.
دولت اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در ماه گذشته پس از اعلام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور از سوریه و افغانستان اعلام کرد ، کانبرا برای خروج نیروهایش از شرقمیانه اقدام نخواهد کرد.
این درحالی است که پیشتر نتایج تحقیقات 'سامانتا کرامپوئتز' مشاور امنیت دفاعی استرالیا در رسانه های استرالیا منتشر شد که براساس آن، نیروهای ویژه نظامی استرالیا درافغانستان متهم به ارتکاب جنایات جنگی شده اند.
در این تحقیق براساس برخی اطلاعات طبقه بندی شده ای که بخشی از آن آشکار شده موارد بدرفتاری ناشی از مصرف مواد مخدر، مشروبات الکی، خشونت های داخلی و اعمال خشونت های غیرقانونی در عملیات نظامی توسط نظامیان استرالیایی در افغانستان مورد تاکید قرار گرفته است.     آشنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا