تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت سه شنبه 13 حمل

 

کابل باختر/ 12/ حمل

شماری ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار و گزارشهای رادرمورد رویدادهای جاری کشور و منطقه نشرکرده اند.

 روزنامه آرمان ملی درکنار بحث روی سایر مسایل درصفحه اول خبرداده که پاکستان برسرحد لعل پور دروازه نصب میکند.

به نوشته این روزنامه ، نیروهای پاکستانی ، کار اعمار دروازه بر سرحد ولسوالی لعل پور را آغازکرده اند این روزنامه ازقول سمونوال آدم خان جبارخیل یک مسوول پولیس ولسوالی لعل پور ، نوشته که از چند روز به این طرف نیروهای پاکستانی کار اعمار دروازه و محلی که بیرق کشورشان درآن نصب میشود که درمنطقه مشترک میان لعل پور و گوشته (نظرخیل) آغازکرده اند.

به همین ترتیب این روزنامه در صفحه اول مطالبی رازیر عنوان های مجلس نماینده گان چه خواهدکرد؟ یا حق بدهید یا به تابوت جا دهید ،اداره حمایت از رسانه های آزاد ،خواهان تغییرات به قانون حق دسترسی به اطلاعات شد که نشر کرده است.

اماروزنامه سخن جدید برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان ، غرس نهال صلح و آرزو توسط بانوان بامیانی ، آغاز کرده و درمطلب دیگر زیر عنوان ، توطئه انفجار بندسلما خنثی شد . نوشته توطیه انفجار بندسلما که یکی از بزرگترین بندهای درحال اعمار کشور درولایت هرات است توسط نیروهای امنیت ملی خنثی شد.

 به نوشته این روزنامه : محمد شفیق طاهری سخنگوی ریاست امنیت ملی روز دوشنبه 12 حمل دریک کنفرانس خبری از عملیاتی خبردادکه درآن بندسلما از حادثه جدی انفجار نجات داده شده است.

به گفته طاهری ، انهدام بندسلما توسط ملا عبدالغنی ، مسوول انهدام تاسیسات در گروه طالبان و شورای کویته طراحی شده بود.

 وی افزود : انتقال مواد انفجاری از راه های فرعی و توسط حیوانات بارکش صورت گرفته بود که این روش نشان میدهد گروه طالبان راه های انتقال تجهیزات درافغانستان تغییر داده است.

سخنگوی اداره امنیت ملی گفت : مواد انفجاری پس از ده شبانه روز به منطقه ده کشک ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات رسیده بود ، ولی پس از جابجایی آنها دراین منطقه توسط ماموران امنیتی کشف و عامل آن بازداشت شد.

وی از کشف انتقال 1300 کیلوگرام مواد انفجاریه درحول و محور این بند خبرداده گفت ،امنیت ملی بعداز یکماه پوشش ، تحقیق و تعقیب بالاخره دریک عملیات هماهنگ موفق شد تا تمام مواد راکشف و عاملان آن را دستگیر و ازیک خطر جدی جلوگیری و فتنه را درمنطقه خفه نمایند.

 سخنگوی ریاست امنیت ملی همچنان یاد آور شد که حلقات معین از استخبارات مخالفان احیاي منابع و زیر بناهای اقتصادی افغانستان درطرح و تطبیق این پلان کمک وهمکاری نموده است وی اذعان داشت که این طرح درست زمانی برنامه ریزی میشود . که دولت افغانستان با جدیت و تصمیم قاطع اقدام به روند اکمال ، فعال سازی و بهره برداری ازاین بند می نماید.

سخن جدیددرمطلب دیگر زیرعنوان ، توسعه جامعه خبرنگاران ، طرح قانون دسترسی به اطلاعات، به وزارت عدلیه برده شد . نوشته : پیشنهاد های جامعه خبرنگاری درباره طرح قانون حق دسترسی به معلومات ، بار دیگر به وزارت عدلیه فرستاده شد.

به نوشته این روزنامه : یکبار دیگر طرح قانون حق دسترسی به معلومات از سوی جامعه خبرنگاران به وزارت عدلیه تحویل داده شد.

هشدار معلولان به نهادهای امنیتی عنوان دیگری است که این روزنامه در برگ نخست به توجه کرد و درسایر صفحه هادنبال مسایل دیگر شده است.

اما روزنامه وحدت دربرگ نخست عنوان کرده که مجلس نماینده گان نتوانست درمورد وزرای فراخوانده شده تصمیم بگیرد . اما درمطلب دیگر به برگزاری جشن گل بادام در دایکندی توجه کرده نوشته هزاران تن از باشنده های ولایت دایکندی ، روز یکشنبه با اشتراک شعرا ، نوازنده گان و مهمانانی ازکابل ، جشن گل بادام را در شهر نیلی مرکز این ولایت برگزار کردند ، قربانعلی ارزگانی والی دایکندی میگوید دایکندی یک ولایت نو تاسیس است که در انزوایی جغرافیایی قراردارد و هدف از برگزاری این جشن فرهنگی وهنری معرفی دایکندی و بیرون ساختن آن از انزواست .

 این روزنامه درمطلب دیگر زیر عنوان ، شش ملیارد دالر مصارف خروج نیروهای امریکایی ازافغانستان نوشته : مقام های نظامی امریکا اعلام کردندکه برنامه خروج نیروهای این کشور ازافغانستان از پنج تا شش ملیارد دالر هزینه خواهد داشت . به نوشته این روزنامه از قول مسوول برنامه بازگشت نیروهای امریکایی از افغانستان ، خروج نیروهای این کشور از افغانستان ، با پیچیده گی های گسترده ای روبرواست به گفته او این امر یکی  از بزرگترین چالش ها درتاریخ حمل و نقل نظامی امریکااست .

درحال حاضر حدود شصت هزار سرباز امریکایی درسراسر افغانستان مصروف مبارزه با تروریزم هستند کاخ سفید اعلام کرده است که تا پایان سال 2014 برنامه خروج نیروهای امریکایی از افغاسنتان تکمیل خواهد شد.

این روزنامه در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مسایل شده است .

 به همین ترتیب روزنامه های نسل سه ، خدمتگار ، هشت صبح و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مسایل شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا