تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری از روزنامه‌های چاپی غیر حکومتی در پایتخت

کابل 29 میزان 1398/ باختر
شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که به دسترس قرار گرفته‌اند در شماره‌های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش هایی را دربارهء رویدادهای جاری منطقه و جهان نشر کرده اند.
گزارشگر آژانس باختر، با توجه به عنوان های درشت شماری از این روزنامه ها، گزارش حاضر را آماده کرده است.
روزنامه آرمان ملی برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان، نی: طنز اهانت کردن نیست، اعضای پارلمان نباید به این بهانه رسانه ها را تهدید کنند.
به نوشته این روزنامه، شماری از اعضای مجلس نمایندگان در نشست اضطراری‌یی که به خاطر رسیدگی به حادثه بمب گذاری در یک مسجد در ننگرهار برگزار کردند، مواردی را مطرح کرده‌اند که به نحوی تهدید بر رسانه ها به حساب می آید. نی، نهاد حامی رسانه های آزاد افغانستان با نشر خبرنامه‌‎یی گفته است: در تاریخ 27 میزان مجلس نمایندگان پس از کش و قوس های زیاد نشست اضطراری برگزار کرد و در این نشست شماری از اعضای مجلس به طرح دیدگاه های‌شان برای رسیدگی به وضعیت مردم در ولسوالی هسکه مینه ننگرهار پس از انفجار مرگ‌بار که سبب کشته شدن حدود 70 نفر شد پرداختند.
روزنامه ادامه موضوع را در صفحه هفتم نوشته کرده است، اما در صفحه اول از قول تیفا عنوان کرده است: تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات، ناشی از فشارهای سیاسی بوده است.
در پیوند به آن از قول دولاند کوبیا آورده است: تجربه انتخابات ریاست جمهوری افغاستان را موفقانه خوانده و تاکید کرده که نشانه های بحران انتخاباتی 2014 میلادی در انتخابات ششم میزان دیده نمی‌شود.
در همین حال بنیاد انتخابات شفاف افغانستان "تیفا" ادعا کرده که تیفا به عنوان نهاد ناظر ملی به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد تاخیر در اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ناشی از فشارهای سیاسی بوده است.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و در همین صفحه عنوان کرده است که مردی قصد حمله به کمیشنر کمیسیون انتخابات را داشت، بازداشت شد.
به نوشته این روزنامه، محمد عبدالله یکی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات از بازداشت فردی خبرداد که قصد حمله بر او را داشت.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و در همین صفحه از قول اتحادیه اروپا آورده است: مذاکرات صلح به طالبان با پیش شرط آتش بس آغاز شود.
روزنامه آرمان ملی در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است اما روزنامه ویسا، در برگ نخست از قول کمیسون انتخابات آورده است: بیش از 800 هزار رای بدون بایومتریک باطل اعلام خواهد شد.
به نوشته این روزنامه، مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می گویند که قرار است بیش از هشت‌صدهزار رای استعمال شده در انتخابات ریاست جمهوری که فاقد شناخت بایومتریک‌اند، باطل اعلام شود.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و در همین صفحه از قول گلبدین حکمتیار آورده است که برای برگزاری مرحله دوم انتخابات باید حکومت موقت ایجاد شود.
روزنامه ویسا همچنان در صفحه اول به گزارش تازه مک توجه کرده است و زیر عنوان، "وزارت معادن در اصلاح پروسه داوطلبی قرار دادها ناکام است" به این موضوع پرداخته است.
به نوشته ویسا، کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری "مک" در گزارش تازه خود گفته که پروسه  داوطلبی قراردادهای معادن پیچیده و زمان‌گیر است.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و در صفحه اول از کمیسیون مستقل حقوق بشر آورده است: میزان تلفات غیر نظامیان افزایش یافته و در این یک فاجعه است.
نماینده اتحادیه اروپا: اگر امارت اسلامی ایجاد شود به افغانستان کمک نمی کنیم، عنوان مطلب دیگری  است که روزنامه در صفحه اول به نشر آن اقدام کرده است.
روزنامه ویسا در صفحه آخر از قول وزیر خارجه امریکا عنوان کرده است امریکا به برقراری صلح در افغانستان متعهد است.
روزنامه ویسا، در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است، به همین ترتیب روزنامه های هشت صبح و ماندگار  در شماره‌های امروزی یا به نشر مطالب مشابه پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند. نالان 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا