جهان

خلیلزاد: هیچ دلیلی برای تاخیر آغاز مذاکرات بین‌افغانان وجود ندارد

واشنگتن/وی او ای / ۳۱ اسد/ باختر
زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان خواهان آغاز گفت وگوها میان حکومت و طالبان شد و گفت که هیچ دلیلی برای تاخیر درآغاز این گفت وگوها وجود ندارد.
خلیلزاد امروز  در صفحۀ تویترش کشته‌شدن میرعبدالباقی امین، رییس شورای علمی وزارت معارف افغانستان را تفبیح کرده است و افزوده است که  امین برای برقراری صلح در این کشور تلاش‌های زیادی کرده بود.
نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان هدف قرار دادن  امین توسط "عناصر مخرب" را که به گفته وی آنان در پی برهم زدن وبه تاخیر انداختن روند صلح اند، غم انگیز خوانده است.
امین دو روز پیش در پی انفجار ماین چسبی بر موتر حاملش در مربوطات حوزۀ پنجم امنیتی شهر کابل کشته شد.
خلیلزاد همچنان گفته است: "به خاطر ادای احترام مناسب به داکتر امین، همه طرف‌ها باید خشونت را کاهش بدهند و بی درنگ مذاکرات بین‌افغانان را آغاز کنند. هیچ دلیل موجه برای تاخیر در این روند وجود ندارد".
این در حالی است که محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان دیروز گفت که تمام موانع موجود فراراه مذاکرات مستقیم با طالبان برداشته شده است.
اشرف غنی در یک بیانیۀ ویدیویی در مراسم گرامیداشت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان به مناسبت ۱۰۱مین سالروز استقلال کشور، رهایی زندانیان طالبان و برگزاری لویه جرگۀ مشورتی را ارادۀ جدی حکومت، اوج تلاش‌ها و برداشتن قدم های عملی برای برقراری صلح ذکر کرد.
او گفت: "برای دستیابی به صلح باعزت و پایدار و آغاز مذاکرات هیئت دولت جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان، تمام موانع و بهانه‌ها را دور کردیم. ما برای برقراری صلحی تلاش می‌کنیم که در آن جوانان ما برای ساختن وطن خود مصروف باشند، نه ابزار دست دیگران".
به گفتۀ وی، حکومت افغانستان رسیدن به صلح را رسالت و مسوولیت خود می‌داند و به همین دلیل بارها از طالبان خواسته است که آتش‌بس را برقرارکنند و مذاکره با هیئت حکومت این کشور را آغاز کنند.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا