جهان

پایتخت اندونیزیا در خطر غرق شدن

جاکارتا – ایرنا- 14 ثور – باختر
جاکارتا از زمانی که اندونیزیا به عنوان کشوری درپهنه جغرافیایی جنوب شرق آسیا مطرح بود ، حتی در زمان استعمار هالند، پایتخت این کشور بوده است، اما این شهر 10 میلیون نفری بتدریج در حال فرو رفتن در آب های اقیانوسی است ، رخدادی که بزرگترین چالش و تهدید عنوان پایتختی برای جاکارتا محسوب می شود.
پژوهشگران زیست محیطی مرکز باندونگ تکنولوژی اندونیزیا در سال های اخیر با انتشار گزارشی هشدار دادند جاکارتا، پایتخت اندونیزیا بیش از همه شهر‌های جهان در معرض خطر غرق شدن قراردارد. بالا آمدن آب اقیانوس‌ها این خطر را در پی دارد که در 30 سال آینده بخش‌های اعظم این شهر که چند میلیون شهروند دارد، به زیر آب بروند که جاکارتا بیش از همه شهر‌های دیگر در معرض این خطر است، زیرا که این شهر روی زمین‌هایی مرطوب بنا شده است و 13 رود از میان آن می‌گذرند.
طبق این گزارش در یک دهه آینده ، جاکارتا سالانه 2.5 سانتی متر و در مجموع 10 سال، 25 سانتیمتر در آبهای اقیانوسی فرو خواهد رفت. این موضوع در سال های اخیر به یکی از مهمترین چالش های زیست محیطی و اقتصادی حکومت های مختلف اندونیزیا  تبدیل شده است.
جوکوو ویدو، که از سال 2014 رییس جمهور اندونیزیا بوده سرانجام ، روز دوشنبه گذشته درپایان نشست هیات دولت ، سرانجام به کابینه خود دستور داد تا طرح ها و شهرهای احتمالی را برای جایگزینی احتمالی جاکارتا معرفی کنند.
  فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا