جهان

ایران و هند قراردادی را برای توسعه بندر چابهار امضا می کنند

دهلی جدید/هندوستان تایمز/باختر/6حمل
انتظار می رود جمهوری اسلامی ایران و هند در چند روز آینده قراردادی برای توسعه بندرچابهار امضا کنند.
روزنامه انگلیسی زبان هندوستان تایمز دیروز در گزارشی نوشت که قرارداد بین ایران و هند برای توسعه بندر چابهار ایران احتمالا در طول هفته آینده در سطح سفیر امضا خواهد شد.
به گزارش آژانس باختر به نقل از منبع یادشده، مامورین ارشد حکومت هند گفته اند که این کشور سی میلیون دالر را در مرحله اول و هفتاد میلیون دالر دیگر را در مرحله بعد هزینه خواهد کرد.
براساس طرحی که هم اکنون تحت بررسی وزارتخانه های کشتیرانی و تجارتی هند قرار دارد، این کشور دو اسکله را خواهد ساخت تا بندر چابهار بتواند سالانه بیست میلیون تن بار و نفت را جابجا کند.
هندوستان تایمز با اشاره به تحولات در داخل افغانستان و احتمال خروج نیروهای بیگانه از این کشور در طول سال جاری میلادی افزود بندر چابهار مسیر جدیدی را برای ارسال کمک های هند به افغانستان از طریق محور چابهار- میلک – زرنج – دلارام و همچنین دسترسی هند به بازارهای آسیای میانه فراهم خواهد ساخت.
هنداز قبل جاده 218 کیلومتری زرنج – دلارام را در ولایت نیمروز احداث کرده و ایران اکنون بر روی جاده چابهار – میلک برای دسترسی به افغانستان کار می کند.
مامورین ارشد حکومت هند گفتند که تصمیم برای انعقاد قرارداد چابهار در طول دیدار ماه گذشته  محمد جواد ظریف،  وزیر امور خارجه ایران از دهلی جدید اتخاذ شد.
غلام رضا انصاری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان  با اشاره به اینکه بحث بندر چابهار بشدت مورد توجه طرف هندی است، گفت که درتمام ملاقات ها به ویژه با من موهان سینگ صدراعظم  موضوع توسعه این بندر مهم در منطقه مورد تاکید قرار گرفته و هند اراده جدی خود را برای کار در این زمینه مهم نشان داده است.
صدراعظم، هند تاکید دارد که بندر چابهار می تواند نقش مهمی در انکشاف منطقه به خصوص افغانستان و آسیای مرکزی داشته باشد و ازدولت ایران خواسته برای حضور گسترده تر شرکت های هندی دراین بندر مهم منطقه مساعدت کند.
سفیر ایران در هندوستان بر نگاه مثبت طرف هندی و ضرورت امضای یک موافقتنامه ترانزیت بین ایران ، افغانستان و هند نیز اشاره کرد و گفت طرف هندی پیش نویس پیشنهادی خود را در مذاکرات اخیر داده و این درحالیست که ایران قبلا این طرح را ارائه کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا