سیاست

اعلامیه مشترک معین سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان و معاون وزیر امور خارجه ترکیه در امور شرق میانه و آسیا و اقیانوسیه در نخستین نشست مشورت‏های سیاسی دوجانبه افغانستان – ترکیه

کابل  22 ثور باختر
حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه کشور و امید یالچین معاون وزیر امور خارجه ترکیه در امور شرق میانه و آسیا و اقیانوسیه، نخستین نشست مشورت‏های سیاسی دوجانبه افغانستان- ترکیه را براساس یادداشت تفاهم مشورت‏های سیاسی‏که میان وزاری خارجه افغانستان و ترکیه به تاریخ 24 دسامبر 2015 به امضاء رسید، برگزار کردند.
به اساس معلومات دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه به آژانس باختر،
طرفین در مورد همکاری‏های دوجانبه و منطقه‏یی و گام‏ها جهت تقویت مشارکت افغانستان و ترکیه بحث و گفتگو کردند. کرزی و یالچین از قربانی‏های مردم افغانستان، جمهوری ترکیه و جامعه بین المللی در راستای بهبود یک افغانستان صلح آمیز، امن، دموکراتیک و مرفه تمجید بعمل آوردند.
طرف ترکیه حمله وحشتناک تروریستی اخیر در شهر کابل و طرف افغانستان حملات تروریستی اخیر در ترکیه را شدیداً تقبیح کردند. با درک ضرورت برای پایان بخشیدن دهه ها جنگ که منجر به کشته شدن هزاران فرد ملکی گردیده است، طرف ترکیه حمایت خود را از نتایج پروسه صلح نتیجه محور به رهبری و مالکیت افغانستان ابراز نمود.
به منظور حمایت از افغانستان در حفظ دستآوردهای 15 سال گذشته هردو طرف آرزومندی خود را برای تسریع ادغام اقتصادی افغانستان با منطقه به عنوان وسیلۀ تقویت ایجاد کار، رشد اقتصاد، و ثبات منطقوی ابراز داشتند.
هردو طرف همکاریهای خویش را برای بدست آوردن اهداف پروسۀ استانبول یا قلب آسیا، کنفرانس همکاریهای اقتصادی منطقوی به محوریت افغانستان (RECCA)، و تطبیق «راه لاجورد» ادامه خواهند داد. هردو جانب همچنان ارادۀ خود را برای افزایش تبادلات فرهنگی و روابط میان مردم اظهار داشتند.
کرزی و یالچین روی اهمیت جلسۀ سران ناتو در وارسا به تاریخ 8-9 جولای و کنفرانس بروکسل در مورد افغانستان به تاریخ 4-5 اکتوبر 2016 تأکید نموده و توافق کردند تا مشوره های خود را در جلب حمایت  فعالین منطقه یی برای ثبات و انکشاف آیندۀ افغانستان ادامه دهند.
کرزی و یالچین تصریح نمودند که همکاری میان افغانستان و ترکیه همواره براساس احترام متقابل و منافع مشترک و روابط برادرانۀ تاریخی استوار خواهد بود و خواست شان را برای ادامۀ این مشوره های سیاسی دوجانبه برای تقویت هرچه بیشتر این مشارکت اظهار داشتند. به همین منظور در مورد تدویر دومین جلسۀ مشورتی دوجانبۀ افغانستان-ترکیه در انقره توافق نمودند که تاریخ برگزاری آن از طریق مجاری دیپلوماتیک همآهنگ می‏گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا