جامعه

روزانه 500 خانواده از آوارگان افغان، پاکستان را ترک می کنند

اسلام آباد/ایرنا/باختر/8 سنبله
به گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و آورگان در نتیجه فشار پاکستان برای بیرون راندن پناهندگان افغان از این کشور، روزانه حدود 500 خانواده افغان از پاکستان به کشورشان بازمی گردند.
سازمان ملل به 'هر نفر' از اعضای خانواده پناهندگان افغان که پاکستان را به مقصد کشور خود ترک کنند، مبلغ 400 دالر به عنوان کمک هزینه پرداخت می کند ضمن اینکه حکومت افغانستان نیز وعده هایی نظیر واگذاری یک قعطه زمین به هر خانواده افغان که به کشورش بازگردد، داده است.
دو مرکز ویژه در شهرهای پیشاور و کویته پاکستان برای تسهیل بازگشت آوارگان افغان به کشورشان دایر شده و افرادی که داوطلبانه تصمیم به ترک خاک پاکستان می گیرند، با مراجعه به این مراکز، درخواست خود را برای بازگشت به افغانستان ثبت می کنند و تسهیلاتی برای انتقال آنان به افغانستان فراهم می شود. وقتی این افراد پا به خاک افغانستان می گذارند، کمک های نقدی 400 دالری سازمان ملل را دریافت می کنند.
روزانه حدود 300 عراده موتر لاری و تریلر حامل وسایل خانواده های افغان از پاکستان عازم افغانستان می شود. اعضای این خانواده ها نیز سوار بر پشت این موتر ها و در شرایطی نه چندان مساعد، به خانه اجدادی خود بازمی گردند
پاکستان سخت گیری ها علیه پناهندگان افغان را برای تحت فشار قراردادن آنها و مجبور کردن آنان به ترک این کشور، تشدید کرده است و تقریبا هر روز گزارش هایی از دستگیری شمار زیادی از شهروندان افغان در مناطق مختلف پاکستان به عناون و اتهام های مختلف در رسانه های پاکستان منتشر می شود.
در شرایط کنونی حدود یک و نیم میلیون مهاجر افغان ثبت نام شده و دارای مدارک اقامت در پاکستان به سر می برند. تقریباً همین تعداد افغان هم بطور و ثبت نام نشده در پاکستان هستند.
چندی پیش، عبدالقادر بلوچ وزیر امور مناطق مرزی پاکستان که موضوع مهاجران افغان در این کشور را در حیطه کاری خود دارد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اعلام کرد که پایان سال جاری میلادی فرصت نهایی مهاجران افغان برای ترک پاکستان است و بعد از این تاریخ، با تمام افغان ها در پاکستان به عنوان 'مهاجر غیرقانونی' رفتار خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا