سیاستاخبار

سناتور برجستۀ امریکایی: امریکا باید ذخایر ارزی افغانستان را آزاد کند

کابل/ 29 جدی/ باختر

یک سناتوربرجستۀ امریکایی ازدولت این کشورخواست برای جلوگیری از بحران انسانی ، پول های منجمد شدۀ افغانستان را آزاد کند.

برنی سندرز سناتوردموکرات با انتقاد ازرییس جمهوربایدن گفت که افغانستان با یک فاجعۀ انسانی روبه رو است و”او” باید دارایی های مسدود شدۀ افغانستان را آزاد کند.

او درتویتی ، تاکید بر آزاد سازی فوری پول های افغانستان کرده است.

درپی سرنگونی حکومت اشرف غنی، امریکا حدود ده ملیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان را منجمد کرد.

کارشناسان اموراقتصاد، بخش اعظمی ازبحران اقتصادی درافغانستان را به منجمد شدن پول های این کشورتوسط امریکا ربط می دهند.

آنان می گویند درکنار کاهش کمک های جهان به افغانستان، منجمد شدن ذخایر ارزی افغانستان، این کشوررا به سوی یک بحران انسانی سوق داده است.

پیش ازاین شماری از قانون‌گذاران و حامیان حقوق بشر امریکایی وشماری از شخصیت های جهان ازجمله سرمنشی سازمان ملل وکشورهای روسیه وچین، هم از  دولت بایدن خواسته‌ بودند که تحریم‌های اقتصادی علیه افغانستان را به دلیل بروز فاجعۀ انسانی، به گونۀ فوری لغو کند.

ملا محمدحسن آخوند، رییس الوزرای امارت اسلامی افغانستان امروز در نشستی در کابل ازمنجمد شدن ذخایر ارزی افغانستان توسط کشورهای بزرگ دنیا به ویژه امریکا انتقاد کرد.

اوگفت” کشورهایی که خود را مدافعان حقوق بشر می‌دانند، با مسدودکردن پول‌های افغانستان، مردم افغانستان را با بحران بشری مواجه کرده‌‌اند و حقوق بشر را پامال می‌کنند.

اخیرا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم گفته است که زمستان سرد و دارایی‌های منجمدشدۀ افغانستان ترکیبی مرگبار برای مردم این کشور است. به‌گفتۀ او، قوانین و شرایطی که مانع استفاده از پول در افغانستان برای نجات جان مردم و اقتصاد این کشور می‌شود، برداشته شود.ختم/م-ا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا