تبصره و مرور بر مطبوعات

تفسیربرخبر: تفاهم ایران و هندوستان در استفاده از چاه بهار و منفعت تجارتی افغانستان

 

کابل باختر/ 5/ حمل

هند قرار دادی را با ایران برای انتقال کالا های تجارتي به افغانستان ازطریق بندر چاه بهار این کشور امضا میکند.

 این درحالیست که منابع وزارت تجارت و صنایع افغانستان استفاده از بندر چاه بهار را برای رشد تجارت و اقتصاددرافغانستان مفید و ارزنده میدانند.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، ایران و هند توافق کرده اندکه یک قرارداد ترانزیتی را برای انتقال کالاهای تجارتي هند به افغانستان امضا کنند.

 دولت هند میخواهد تا برای توسعه بندر چاه بهار بیش از صد ملیون دالر را از کابینه آن کشور مطالبه نماید.

 وحید الله غازی خیل سخنگوی وزارت تجارت کشور دررابطه به توافق اخیر هند و ایران به خبرنگار آژانس باختر گفت ، انتقال کالاهای تجاری ازطریق بندر چاه بهار به افغانستان تاثیر مثبتی برتجارت در افغانستان خواهد داشت .

ضمناً این بندر میتواند هند را با آسیای ميانه وصل سازد و تجارت هندوستان را ازطریق افغانستان با آسیامیانه رشد دهد.

تاج محمد اکبر کارشناس مسایل اقتصادی میگوید افغانستان در 1965 با پاکستان یک تفاهمنامه ترانزیتی را امضا کرد که اموال تجار افغانی از بندر کراچی و بندر گوادر پاکستان  انتقال میافت این پیمان دو يا سه سال قبل تجديد شد مگر ازطرف پاکستان موانع ایجاد گرديده و اموال تجارتی افغانستان بگونه درست انتقال نمیابد.

 اکنون کشور های دیگر چون هند و ایران ازطریق بندرچاه بهار میخواهند موانع که ازطرف پاکستان ایجاد میشد برطرف نمایند.

 پاکستان ازسالهای قبل با هند مشکلات سیاسی دارد و هیچ وقت نمیخواهد که هند ازطریق بندر چابهار کالاهای خود را وارد افغانستان نماید.

پاكستان كنترول بندر گوادر  را به كشور چين داده و از طرف ديگر هفتهء گذشته پروژهء احداث خط لولهء گاز از بندر چاه بهار تا پاكساتن را با مقام هاي ايران امضا، نموده است، اين اقدام هند را وا داشته است تا در بندر چاه بهار جاي پا باز نمايد.

 وی گفت : قراردادی را که هند با ایران برای انتقال کالاهای خود به افغاستان ازطریق بندر چاه بهار می نماید به نفع افغانستان خواهد بودزمینه بیشتر اشتغال زائی و فراهم ساختن زمینه کار برای مردم افغانستان خواهد گردید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا