گزارش ها

طالبان ازروسیه درخواست پول کرده اند

کابل  باختر  ۱۱ حمل
یک دیپلومات ارشد روسیه گفته است که طالبان  از آنکشور درخو است پول کرده اند مگر روسیه پوزش خواسته است.
گزارشگراژانس باختر مینگارد:ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان تائید کرده است که نمایندگان روسیه وطالبان ملاقاتی داشته اند واین گروه از روسیه تقاضا پول کرده است
این گفته ها در حالی بیان میشود که روسیه  ازسوی امریکا متهم  به حمایت ازگروه طالبان درافغانستان بوده ومسکو این اتهامات را ردنموده است
اما حالا  نماینده خاص روسیه برای افغانستان پذیرفته که مذاکرات میان نماینده گان روسیه و طالبان صورت گرفته است .
ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستا ن میگویدکه نماینده گان  روسیه وطالبان در ملاقاتی که باهم داشتند بر اتهامات مقام های امریکایی  مبنی بر حمایت روسیه از گروه طالبان  افغان خندیدند.
این دیپلومات روسی بدون انکه از محل برگزاری ملاقات و این که این ملاقات در کدام سطح صورت گرفته، افزوده است که نماینده گان گروه طالبان به   نمایند گان روسی گفته اند  که این گروه سلاح موردنیاز شان را از پولیس ونظامیان افغان به صورت  غیر قانونی خریداری  می کنند و طالبان همچنان  به مقام های روسی  گفته اند که این گروه فقط به پول نیاز دارند.
نماینده خاص روسیه برای افغانستان گفته است که دراین مذاکره  نماینده روسیه در پاسخ به خواست طالبان به گونه شوخی  به مذاکره کننده گان طالبان گفته اند که متاسفیم ، ما پول نداریم .
کابلوف در این اظهارات خود تاکید کرده که هدف تماس روسیه با گروه طالبان ازیک  سو حصول اطمینان از مصئونیت شهروندان روسی  در افغانستان است واز سوی دیگر، مسکو تلاش  میکند که  تا طالبان را به پیوستن به روند  مذاکرات صلح  ترغیب کند .
مقام های روسیه تاکید دارند که  بدون دخیل ساختن طالبان  درروند مذاکرات ،دسترسی  به صلح افغانستان نا ممکن است .
برخی از کارشناسان به این باوراند که حمایت روسیه  از گروه طالبان  به گونه استخباراتی  وغیر مستقیم  صورت گرفته است زیرا روسیه در مورد افغانستان سیاست دوگانه را اغاز کرده از یک سو مخالفان حکومت افغانستان را بخاطر منافع خود حمایت میکند واز سوی دیگر برا ی روند صلح افغانستان خود را درکنار مردم و دولت افغانستان دوست خوب میدارند .
به گفته انان این بازی روسیه مشابه به بازی های دوگانه پاکستان درقبال افغانستان است پاکستانی ها همیشه گفته اند که از روندصلح و تامین امنیت افغانستان حمایت میکنیم ولی برعکس گروه های هراس افگن را درناامن ساختن افغانستان وبه چالش کشیدن روند صلح افغانستان ، حمایت نموده اند .
این اگاهان میگویند که کابلوف با این گفته کوشیده تا اتهامات غرب و امریکا را که گویا روسیه طالبان را حمایت میکند  رد نماید در عین حال با این گفته ها به امریکا  پیام میدهد که میتوانند طالبان را به هر شکل که خواسته باشند به کار گیرند.
مگر گفته های کابلوف در کابل با تمسخر و خنده مورد بحث قرار میگیرد.
کابلوف کوشیده که حمایت تسلیحاتی روسیه با طالبان را با این گفته ها کتمان کند که گویا طالبان اسلحه مورد نیاز شان را از نظامیان افغان خریداری میکنند.
ایا خرید چند مرمی و یا هم چند میل اسلحه انهم در یکی ٬ دو مورد از نظامیان انهم در بیرون از شهرها میتواند نیازمندی این گروه را به اسلحه ومهمات کاهش دهد ؟
بدون شک جواب منفی است  ضمنا مسوولان امنیتی در ولایت های مرزی بخصوص تخار و فراه اسلحه و مهمات روسی را از گروه های تروریستی ضبط کرده اند که جدید بوده و آن را ارتش افغانستان در اختیار نداشته است پس این گفته های کابلوف است که خنده اور است زیرا با این گفته  نمیتوان کسی را فریب داد مگر خود را .
این اگاهان تاکید دارندکه این چنین بازی های دوگانه در قبال افغانستان دیده میشود که پاکستان انرا اغاز کرد و حالا روسیه ، ایران وچین ان را دنبال میکنند کشور های دیگر مانند امریکا نیز به انجام چنین بازی درافغانستان متهم اند.
همچنان کابلوف با این گفته ها تلاش کرده  حتا پاکستان را نیز از بر اتهام های وارده مبنی بر حمایت از طالبان برائت دهد وثابت سازد که طالبان از داخل کشور تغذیه میشوند.
انچه حرف مردم افغانستان به دولتمردان روسیه است این است  که انها اخلاق انسانی را نباید فراموش کنند  ناهنجاری های که امروز گریبانگیر مردم افغانستان است ناشی از تهاجم شوروی سابق بر افغانستان است که مردم مارا تباه ساخت و حالا وقت ان است تا روسیه مکلفیت اخلاقی خود را انجام دهد و دست مردم را بگیرند که کریملین نیشنان دیروز انها را به این حال کشانیده است.
ضمنا برای طالبان که اکثریت شان ادعا دارند که گویا در خانواده های مجاهدین زاده شده اند و فرزندان و وارثان ان مجاهدین اند که در برابر تجاوزشوروی سابق جنگیده اند مگر حالا به کریملین سر خم میکنند و تقاضای پول می نمایند ایا این برای مجاهدین دیروز که فرزندان شان ادعا رهبری طالبان را دارند یک شرم نیست ؟
روابط تازه که میان روسیه و طالبان به وساطت پاکستان ایجاد شده نشان میدهد که طالبان بخاطر پول حاضراند مرز انسانیت و اسلامیت را بشکنند  و  وارد هر معامله شوند. ختم تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا