تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری ازروزنامه ه ای چاپی غیرحکومتی در پایتخت

کابل/ ۲۴حوت/ باختر
شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند٬ در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را درباره رویدادهای جاری منطقه و جهان نشرکرده اند.
گزارشگر آژانس باختر٬ با توجه به عنوان های درشت شماری ازاین روزنامه ها٬ گزارش حاصر را آماده کرده است؛ روزنامه هشت صبح برگ نخست را با مطلب زیرعنوان پیش شرط غنی و مخالفت طالبان اجرای فرمانت رهایی زندانیان در حال شک و تردید است٬ آغاز کرده است و دراین مورد در صفحه سوم جزئیات ارایه کرده است.
اما درصفحه اول زیرعنوان؛ تداوم ورود سیل اسای مسافران از ایران به هرات٬ افغان ها چرا ازایران بر می گردند: نوشته کرده است٬ ترس از کرونا کسب و کار را در هرات از رونق انداخته است٬ اما هوتل ها رستورانت ها و دکان های منطقه درب ملک کار و بارشان رونق گرفته است٬ منطقه یی که افراد رد مرزی و مسافرانی که از ایران وارد هرات می شوند تا رفتن به مناطق اصلی شان در آن بود و باش دارند مانند مناطق کوته سنگی و کمپنی کابل که بزرگترین مراکز مسافران در پایتخت هستند.
روزنامه هشت صبح درصفحه دوم زیرعنوان ۲/۱۳۷میلیون افغانی دریک روز رکورد بی سابقه گمرک هرات را کسب در آمد نوشته کرده است: سه شنبه هفته گذشته برای گمرکات هرات روز تاریخی به حساب می آمد آن طوری که مسوولان این اداره می گویند؛ با کسب ۲/۱۳۷ میلیون افغانی دریک روز نام گمرک هرات دوباره در کسب درآمد زیاد سر زبان های مسوولان محلی و مرکزی افتاد٬ همین افزایش عواید بی سابقه درگمرک هرات٬ اما سبب شد که شورای ولایتی این ولایت مسوولیت های بیشتری را برشانه های مسوولان این اداره درآمد زا احساس کند٬ شورای ولایتی هرات، حالا منتظر مبارزه جدی با فساد اداری و افزایش روزانه درآمد زا هستند.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است در همین صفحه مطلب را زیرعنوان تعیین شورای عالی مصالحه با قرعه کشی تمسخر آمیز است را٬ نشرکرده است.
روزنامه هشت صبح در صفحه پنجم مطلب را زیر عنوان کرونا در افغانستان مقامات در حال رای زنی برای تعطیل مکاتب و پوهنتون ها هستند٬ نشر کرده است.
به نوشته این روزنامه؛ با گسترش ویروس کرونا در کشور٬ نهادهای آموزشی از رای زنی در مورد شروع مکاتب و پوهنتون ها خبر می دهند٬ قرار است مکاتب و پوهنتون ها در سوم حمل آغاز شوند، اما این  نهاد ها می گویند که ممکن است این مراکز٬ با گسترش ویروس کرونا در کشور تعطیل شوند.
دنیای ورزش در سایه کرونا؛ رقابت های ورزشی در افغانستان بلاتکلیف است عنوان مطلب دیگری می باشد که این روزنامه در صفحه پنجم نوشته کرده است.
هشت صبح در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه آرمان ملی در برگ نخست عنوان کرده است: هیات اعزامی حکومت بدون دیدار با طالبان در قطر به کابل برگشت.
این روزنامه به همین ترتیب زیرعنوان دولت افغانستان متهم به نقض حقوق بشر شد. در صفحه اول نوشته کرده است٬ در گزارش تازه ایالات متحده روی وضعیت حقوق بشر در جهان٬ دولت افغانستان به نقض حقوق بشری متهم شده است.
این گزارش سالانه وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا٬ دولت افغانستان را به بی اعتنایی گسترده به حاکمیت قانون و مصوونیت رسمی افراد مسوول٬ نقض حقوق بشر متهم کرده و نگاشته است که این موضوعات از مشکلات جدی و مداوم در افغانستان بوده است.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است؛ در همین صفحه خبرداده است که اتحادیه اروپا مهاجرانی را که از یونان به کشورشان عودت کنند٬ کمک مالی می کند٬ آرمان ملی درصفحه دوم سرمقاله شماره امروزی را زیرعنوان تفاهم کنید که وضع مردم بسیار اسفبار است؛ نوشته کرده است و در همین صفحه مطلب را زیرعنوان آزادی زندانیان به نام صلح به کام جنگ٬ نشر کرده است.
آشتی طالبان با امریکا، ایران چیست؟ طالبان و امریکا هیچ کدام تمایلی به دعوت جواد ظریف نشان ندادند. عنوان مطلب است که این روزنامه در صفحه سوم نشرکرده است٬ روزنامه آرمان ملی در صفحه پنجم زیر عنوان بریتانیا نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند؛ نوشته است: روزنامه تامیز در یک مطلبی نوشته که دولت بریتانیا می خواهد تمام سربازان خود را در دو مرحله از افغانستان خارج کند. این روزنامه در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است٬ به همین ترتیب روزنامه ویسا در شماره امروزی یا به نشر مطالب مشابه پرداخته است و یا دنبال سایر مطالب شده است٬ از دیگر روز نامه ها نمی دانیم زیرا در دسترس قرار نداشتند. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا