سیاست

تعدیل و ایزاد دربرخی ازماده های قانون انتخابات تصویب شد

کابل باختر31 جوزا
ولسی جرگه، تعدیل و ایزاد در برخی از ماده های قانون انتخابات را تصویب کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر: در جلسۀ عمومی ولسی جرگه که امروز به ریاست عبدالرؤف ابراهیمی دایر گردید، وکلاء در وقت امتیازی روی موضوعات مختلف صحبت نمودند.
اعضای ولسی جرگه در حالیکه اشتراک گستردۀ مردم در ولایات مختلف در انتخابات 24 جوزا و اتخاذ تدابیر امنیتی از سوی نیروهای امنیتی را قابل قدر دانستند، روی کارکردهای کمیسیون مستقل انتخابات یک سلسله نظریات شان را ابراز نمودند.
وکلاء تأکید کردند که کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی باید در قسمت تفکیک آرای پاک از آرای ناپاک به صورت جدی توجه نموده، بی طرفی کامل شان را حفظ نمایند.
شماری از نماینده گان مردم به هیئت اداری ولسی جرگه پیشنهاد نمودند که وکلاء  راه اندازی تظاهرات مسالمت آمیز را حق قانونی و شهروندی مردم افغانستان دانسته، از ارگان های امنیتی کشور خواستند تا آن عده از افرادیکه می خواهند در میان تظاهرکننده گان داخل شده و از این حالت سوء استفاده نمایند را تشخیص نموده، مانع فعالیت های تخریبکارانۀ آنان شوند.
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه با جمع بندی موضوعات مطرح شده در وقت امتیازی، از اعضای ولسی جرگه خواست که مشکلات مطرح شده را کتباً به هیئت اداری تسلیم نمایند تا جهت تعقیب و رسیده گی به مراجع آن ارجاع شود.
رئیس ولسی جرگه همچنین با اشاره به پیشنهاد برخی وکلاء مبنی بر ایجاد کمیسیون خاص نظارت از روند انتخابات، تأکید کرد که در رابطه به این موضوع کمیسیون تفتیش مرکزی و نظارت بر اجرای قانون موظف شده است؛ اما هرگاه ضرورت ایجاد کمیسیون خاص وجود داشته باشد، وکلاء می توانند مطابق قانون درخواست ایجاد این کمیسیون را به هیئت اداری بسپارند.
رئیس ولسی جرگه، شهادت نیروهای اردوی ملی و افراد ملکی در ولایت کنر را محکوم نموده، برای شهدا اتحاف دعا و برای زخمیان این حادثه شفای مجدد از بارگاه ایزد منان استدعا کرد و از نهادهای امنیتی خواست تا به این موضوع رسیده گی نمایند.
در ادامۀ جلسه مطابق آجندا، تعدیلات پیشنهادی و ایزاد در برخی مواد قانون انتخابات توسط قاضی نذیراحمد حنفی رئیس کمیسیون امور تقنینی و محمد فرهاد عظیمی عضو آن کمیسیون ارائه گردید.
نخست طرح پیشنهادی در مورد شرایط نامزدان احراز کرسی ولسی جرگه که در آن حداقل داشتن سند تحصیلی لیسانس تصدیق شدۀ وزارت تحصیلات عالی و یا تجربۀ عضویت یک دورۀ تقنینی در شورای ملی پیش بینی شده است، به بحث گرفته شد و با وجود ابراز نظرهای مفصل، داشتن این شرایط برای نامزدان عضویت ولسی جرگه به اکثریت آراء و در موجودیت شش رأی مخالف تصویب شد.
سپس، تعدیل مادۀ نزدهم قانون انتخابات در مورد استعفای اعضای انتخابی و انتصابی مشرانوجرگه در صورت نامزدی برای عضویت ولسی جرگه به بحث و رأی گیری گذاشته شد که در نتیجه این تعدیل هم به اکثریت آراء تصویب گردید.
در ادامه، پنج فقرۀ ایزادی در مادۀ ۵۷ قانون انتخابات به بحث گرفته شد و با اکثریت آراء تصویب گردید.
بر اساس این فقره ها، یک نقل از اوراق نتایج ابتدایی برای مدت ۴۸ ساعت در محل رأی دهی نصب می گردد؛ یک نقل آن در صندوق گذاشته می شود؛ یک نقل آن به کمیسیون شکایات انتخاباتی سپرده می شود؛ یک نقل از اوراق نتایج ۹۶ ساعت پس از روز انتخابات در مقابل پول به دسترس نماینده گان نامزدان قرار داده می شود و یک نقل آن هم به نمایندۀ نامزد دارای بیشترین آراء تسلیم داده می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا