تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت دوشنبه 8 میزان

کابل باختر/ 8/ میزان
شماری ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درباره رویدادهای جاری کشور و منطقه نشرکرده اند.
روزنامه جامعه باز دربرگ نخست عنوان کرده که هزاران شمع به یاد قربانیان گریستند ،آغاز کرده و دنباله این موضوع درصحفه دوم نوشته است.
به نوشته،جامعه باز دکتور اشرف غنی احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتقال استعفا داده است .
به نوشته این روزنامه : اشرف غنی احمدزی رئیس کمیسیون انتقال مسوولیت های امنیتی دیروز یکشنبه 7 میزان از مقامش استعفا داد ، یک منبع نزدیک به آقای احمدزی گفته است که هدف از استعفا او ورود به
پیکار انتخاباتی آینده است .
این روزنامه درهمین صفحه زیرعنوان ، ترومای جمعی وشکست روند فراموشی نوشته : دولت افغانستان امروز دوشنبه را به خاطر یادبود از قربانیان گمنام سال های 1357و 1358 و دیگرشهدای گمنام اعلام کرده است.
قرار است پرچم سه رنگ مان امروز وفردا درسراسر کشوربرای دو روز به حالت نیمه افراشته باشد . به همین ترتیب دولت فیصله کرده است تا یک مسجد و منار یاد بود برای قربانیان ، درمنطقه پل چرخی ساخته شود .
جدا از این اقدامات دراین روزها و شب ها هموطنان مان درنقاط مختلف کشور ، مراسم شمع افروزی و فاتحه به خاطر یاد بود از عزیزان شان و بقیه شهدای گمنام این سرزمین ، برگزار میکند ، درواقع افغانستان پس از این که لیست کشتار های سازمان، اگسا روز چهارشنبه 18 سپتامبر در سایت انترنتی کمیسیون مستقل حقوق بشر و روزنامه هشت صبح منتشر شد، اندوه و ماتم جمعی را تجربه می کند . نویسنده به همین گونه ادامه داده ودربرگهای دیگر شماره امروزی به نشر سایر مسایل پرداخته است .
روزنامه انصاف نیز به این مساله پرداخته و برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان ، بنیاد وارثین شهدای پلچرخی ، رسیده گی و دادخواهی کند آغاز کرده و درمطلب دیگر زیر عنوان اعزام حجاج به عربستان روز شنبه با دو پرواز از قندهار آغاز شد، نوشته ، مولوی نورالعزیز ، رییس ریاست حج و اوقاف ولایت قندهار گفت که پروسه اعزام حجاج تا چهارروز دیگر دراین ولایت پایان می یابد افغانستان و دوستی پایدار با همسایگان ، هفته آینده ، دومین کنفرانس بین المللی " گفتگوی امنیتی هرات " برگزار میشود .
توزیع مواد غذایی و کمک های جنسی برای صدها خانواده بیجا شده درشمال کشور، اختلاف ها کنار بگذاریم تا حذف نشویم ، از جمله عنوان های میباشند که این روزنامه در صفحه اول نشر کرده است و در سایر صفحه ها به نشر مطالب دیگر پرداخته است .
به همین ترتیب روزنامه سخن جدید برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان ،تطبیق نشدن قانون ، عامل افزایش کشت کوکنار درکشور آغازکرده و در مطلب دیگر از قول وزارت داخله نوشته که تدابیری تازه برای تامین امنیت کارکنان و نامزدان انتخابات نوشته ، مقام ها در وزارت داخله از اقدامات تازه ی ماموران پولیس برای تامین امنیت نامزدان و کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات خبرداده اند.
این روزنامه در صفحه اول مطالبی را زیر عنوان های نشست مشترک امنیتی افغانستان ، ایران و امریکا ، وزارت خارجه مصمم به احیای راه ابریشم هستیم را نشرکرده است و درصفحه های دیگر به نشر سایر مطالب پرداخته است .
به همین ترتیب روزنامه ماندگار دربرگ نخست عنوان کرده ، یک پوسته بریتانیایی با هشدار از گسترش فساد درحکومت افغانستان افراد مضر از مجازات معاف اند.
این روزنامه در مطلب دیگر از قول وزارت داخله نوشته نیمی از مراکز رای دهی با تهیدید روبرو است. به نوشته این روزنامه وزارت داخله افغانستان میگوید، عملیات هایی رابرای کاهش تهدید های امنیتی دربرابر مراکز ثبت نام رای دهنده گان آغاز  کرده است. به گفته مقام ها دراین وزارت عملیات ها تلفات سنگین به طالبان وارد شده است .
وزارت داخله از ولسوالی گران و منجان عقب نشینی تاکتکی کردیم عنوان دیگری میباشد که این روزنامه به نشر آن درصفحه اول اقدام کرده است . ماندگار در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.
به همین ترتیب روزنامه های وحدت ، هشت صبح آرمان ملی و دیگران یا با نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.
ختم/ نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا