گزارش ها

امریکا و طالبان توافقنامه شان را در حضور کدام کشورها٬ امضا خواهند کرد؟

کابل/ ۵حوت/ باختر
در حالی که فرستادۀ ویژۀ قطر برای افغانستان می گوید از چند کشور و سازمان مهم دخیل در روند صلح افغانستان دعوت شده ‌است تا در مراسم امضای توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان در دوحه شرکت کنند٬ شماری از کشورها می گویند که از محتوای طرح توافق آگاه نیستند.
گزارشگر آژانس باخترمی نگارد؛ مطلق بن مجید القهطانی، فرستادۀ ویژۀ قطر برای افغانستان که از کابل دیدار کرد می‌گوید؛ که از چند کشور و سازمان مهم دخیل در روند صلح افغانستان دعوت شده ‌است تا در مراسم امضای توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان در دوحه شرکت کنند.
به گفته القهطانی؛ کشورها و سازمان‌های کاملأ مهم، اعضای همیشه‌گی و غیر همیشه‌گی شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای همسایه افغانستان و تمامی سهمداران و کشورهای که از روند صلح افغانستان پشتیبانی می‌کنند در مراسم امضای توافق‌نامۀ صلح دعوت شده‌اند.
توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان به تاریخ دهم حوت (بیست ونهم همین ماه میلادی) امضا خواهد شد.
مطلق بن مجید القهطانی، فرستادۀ ویژۀ قطر برای افغانستان که با رییس‌ جمهوری و شماری دیگری از سیاست ورزان افغانستان دیدارهایی داشته‌است و دربارۀ روند صلح، کاهش خشونت‌ها، امضای توافق صلح و پایان دادن به جنگ در افغانستان صحبت های داشته است که آن را امید وار کننده خوانده است.
در همین حال ضمیر کابلوف٬ نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه برای افغانستان گفته است که اگر از روسیه در این مراسم دعوت شود٬ او به نمایندگی از دولت کشورش در این مراسم شرکت خواهند کرد٬ مگر قبل از آن روسیه باید به متن طرح این توافقنامه دست یابد در حالی که تاکنون ما از محتوای این طرح آگاه نیستیم.
هند نیز نسبت به توافق امریکا و طالبان نگرانی های خود را دارد و می خواهد بداند که محتوای طرح این موافقتنامه چیست ونگرانی های امنیتی آن کشور مدنظر بوده است یا خیر؟
ایران و کشورهای آسیا میانه نیز ملاحظات خود را دارند و خواستار وضاحت در خصوص تفاهم امریکا و طالبان اند٬ آنان می خواهند که با امضای توافقنامه که از متن آن آگاه نیستند٬ در یک عمل انجام شده قرار نگیرند.
این نگرانی ها در حالی بیان می شود که شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان٬ در اعلامیه گفته است: توافق‌نامۀ صلح میان ایالات متحده و گروه طالبان، در حضور پاکستان امضا می‌شود؛ چراکه بدون کمک اسلام‌آباد، امضای چنین توافق‌نامه‌یی ناممکن است و بدون همکاری اسلام‌آباد پیشرفت در مذاکرات صلح افغانستان ممکن نبود.
به باور آگاهان سیاسی٬ قریشی با این گفته ها کوشیده است از نقش پاکستان در مساله افغانستان پر معنا معرفی کند و آدرس صلح در افغانستان را از مسیر پاکستان نشانی دهد و بر امتیاز گیری های منطقه تاکید کند. در حالی که دولت افغانستان از روند سیاسی حل معضل افغانستان به مالکیت افغانان و حفظ دستآورد های هژده سال گذشته و رعایت قانون اساسی این کشور تاکید دارد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا