تبصره و مرور بر مطبوعات

معارف در سایه از ترس طالبان!

کابل باختر 23 سرطان
طالبان در روز های اخیردربخش های از کشور وضعیت آشفته  و مملو از ترس و بیم را برای معارف به ارمغان آورده اند و مانع حضور هزاران دانش اموز درمکاتب شده اند.
مفسر آژانس باختر مینگارد: طی هفته گذشته طالبان دو مکتب را در حومه پل علم مرکز لوگر به آتش کشیده اند. ضمنآ این گروه 75 مکتب دیگر را در ولایت لوگر مسدود ساخته است و هزاران طفل را در این ولایت از نعمت رفتن به مکتب محرم ساخته اند تنها در ولسوالی محمد آغه پانزده هزاردانش آموز ا ترس طالبان به مکتب نمیروند.
تنها لوگر نیست که معارف ان از برخورد تحجر امیز و بربریت گونه  طالبان متاثر است مشکل دانش اموزان هلمندی کمتر از دانش آموزان لوگر نیست. در غزنی، زابل، کندز، فراه، هرات، غور، بادعیس … نیز معارف از برخورد قهقرا آمیز طالبان با مشکلات زیاد مواجه است. طالبان دهها مکتب را در بخش های مختلف کشور به روی دانش اموزان مسدود ساخته اند و هزاران طفل از رفتن به مکتب باز داشته اند. مشکل دراینجا خلاصه نمیشود مکاتب در سایه تحت نفوذ طالبان وجود دارد که از ان به عنوان پایگاه نظامی، پوسته امنیتی و حتا زندان استفاده میشود.
استفاده از مکاتب به عنوان پایگاه نظامی و یا زندان با این انگیزه صورت میگیرد که نیروهای دولتی غرض حفاظت از تاسیسات عامه، منجمله مکتب به این اماکن حمله نمیکنند و به این ترتیب طالبان خود را در تاسیسات عامه مصئون فکر می کنند.
طالبان دلیل مسدود ساختن مکاتب در ولایت لوگر را انتقام گیری از قتل یک قوماندان شان میدانند که هفته گذشته در یک حمله هوایی کشته شد.
طالبان صریحا گفته اند که در برابر عملیات های تصفیوی نیروهای دولتی، مکاتب را خواهند بست.
طالبان این کار را در ولایت لوگر کردند در غزنی و غور نیز در برابر نیروهای دولتی به بستن مکاتب اقدام نمودند
طالبان در حالی از مکاتب استفاده ابزای میکنند که مقامات وزارت معارف کشور بار ها گفته اند که معارف یک پدیده مردمی است که فارغ از زد و بند های سیاسی باید رشد کند و حمایت شود.
وزارت معارف همچنان از طرف های درگیر خواسته تا به تاسیسات معارف آسیب نه رسانند بل از آنها به عنوان موسسات عامه المنفعه حمایت کنند.
بستنه بودن  صد ها مکتب در بخش های از کشور روند آموزش و پروش اولاد وطن را سخت متاثر و به روان دانش اموزان اثر گذشته است.
با تاسف طالبان که خود را برخاسته از مدارش دینی میدانند با مکتب و مدرسه دشمنی میکنند ادامه چنین یک وضعیت، این گروه را بیشتر از دید مردم خواهد انداخت و ثابت میکنند که طالبان به جز از تحجر و رجوع به قرون اوسطا چیزی دیگر ندارند که تحویل مردم دهند.
مقامات وزارت معارف میگویند تلاش دارند تا معضل مکاتب مسدود شده را به کمک بزرگان قومی، ملاامامان و افراد خبیر حل کنند و هر نوع اخلال گری و مزاحمت را از سر راه معارف دور نمایند.
مگر در گذشته طالبان در خصوص جلوگیری از مزاحمت در برابر مکاتب کمتر به حرف های بزرگان قومی گوش داده اند .تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا