سیاست

بیانیه راد یویی حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان

 

کابل 24 قوس باختر

سلام  علیکم و رحمت الله وبرکاته

امروز میخواهم در باره آ ب صحبت نمایم .

هموطمنان عزیر!

آب منبع حیات است هیچ زنده جانی بدون آب زنده مانده نمیتواند، خلاصه اینکه بدون آب زنده گی نیست و ناممکن است. در کنار اهمیت و ارزش آب بازهم ما در مصرف آب متوجه صرفه جویی نیستیم طور بی دریغ آنرا مصرف میکنیم.

هموطنان محترم ، اگرما برای آبیاری زمینهای زراعتی و باغهای خود ازآب های روان و درمنازل خودبرای نوشیدن و یا سایر ضروریات از آب چاه ها و نلها استفاده مینمائیم، باید این استفاده مابه احتیاط صورت گیرد.

طوریکه در مصرف مواد خوراکی صرفه جویی را لازم می بینیم و از مقدار تعیین شده، بیشتر مصرف نمیکنیم، به همین ترتیب آب نیز باید بیشتر مصرف نشود ، به اندازه ضرورت و با احتیاط ازآن استفاده نمائیم.

اگرماه از آب د ر  هرعرصه زنده گی اگر زراعت و باغداری باشد، و اگر ضرورت روز مره منازل ماباشد، استفاده اقتصادی و استفاده خوب نمائیم، از ضایعات آن جلوگیری نماییم ،نه تنهااینکه باکمبود آب گرفتار نمیگردیم، بلکه در وطن ما فراوانی آبی خواهدبود و درکنارآن  کشورما سبز، خرم و زیبا خواهدبود.

برادران و خواهران!

درهرموسم سال، در مصرف آب احتیاط لازم است، مفاد این احتیاط این خواهدبود که برای شهریان ما برای هموطنا ن ما در قريه ها ، زمینهای زراعتی و باغها در زمان معيین آن آب میرسد و باقلت آب مواجه نمیشویم.

هموطنان عزیز!

 آبی راکه در منازل خود مصرف مینمائیم اگر از چاهها می آوریم  یا از نلها میگیریم و یا هم از کاریز ها میگیریم این آب ظاهراُ  برای ما رایگان معلوم میشود. مگر این آب رایگان نیست نه آب کارزیرها رایگان است نه آب چاه ها، نه آب نلها رایگان است ونه آب دریاها و جوی ها رایگان است با  مصرف پول بسیار زیاد کشور، آماده شده است و زمانیکه از روی ضرورت درمنازل خود آنرا گرم مینمایم، مصرف بیشتر نیاز دارد.

و به این حساب مصرف آب  مااگر گرم باشد و یا سرد، مانند سایر نیازمندیهای زنده گی ما ارزش دارد از ینرو من ازتمام شما  هموطنان میخواهم که در مصرف آب احیتاط لازم نمائید ومصرف بیجا نکیند،  خصوصآ آب راکه در قریه ها برای زراعت مورد  استفاده  قرارمیگیرد، باید که به اندازه مناسب زمین آبیاری گردد و ضایع نشود و یادر منازل که برای مصارف استعمال  میشود، بازهم روزانه باید توجه زیاد صورت گیرد که آب به ناحق و بی مورد ضایع نگردد.

نل ها را بازنمانيد از چاه ها آب زیاد نگیرید  و برای حفاظت آب  ها هم توجه لازم را درنظر بگیرید بشما قسمیکه در قبل تذکردادم زمانیکه از نلها آب میگیرید ، نل را زود  تر ببندید، بخصوص نلهای کوچه ها و محلات عامه را بعد از اخذ آب به زودی ببندید.

اقتصاد آب خودش یک موضوع مهم علمی زنده گی است که ا مروز  در جهان بالای آب بحث زیاد صورت میگیرد.

کشورها که اقتصاد آب راعملی کرده اند،  تسهیلات زیادی برای شان مهیا شده است، همین اقتصاد را از منازل خود آغاز مینمایم ،از زمین  های خودو ازباغ های خودشروع مینماییم و باز به پیش میرویم، تا باشد  کشور عزیزما افغانستان برای همیشه مالک آب باشد و آب آن هیچگاهی کاهش نیابد و این  در دست ماست که آنرا عملی نمائیم.

خداوند متعال بالای ما مهربان باشد ریزش باران هارا عنایت می فرمايد. انشا الله ریزش برف ها را عنایت می فرماید اگر این برف ها و باران ها را یعنی نعمت خداوندمتعال را بی دریغ مصرف نمائیم پس از این نعمات شکر گزاری نکرده ایم، باید به احتیاط آنرا  استعمال نماییم و ازاین آب ها، قدر نمائیم  تابالای ما کاهش نیابدوتاباصحبت دیگر خداحافظ شاد و آباد باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا