اقتصاد

دهها هزار هکتارزمین زراعتی و علفچراز ملخ پاکسازی شد

ایبک / باختر/ 1/ سرطان
دربرخی مناطق سمنگان بیش از بیست و شش هزار هکتارزمین زراعتی و علفچراز وجود ملخ پاکسازی شده اما دهاقین میگویند که با آن هم ملخ محصولات زراعتی برخی مناطق را متضرر کرده است.
مسوولان دراین ولایت میگویند مجادله با ملخ ها دربرخی مناطق سمنگان که مزارع دهاقین را تحت تهدید قرار داده بود ، حدود دونیم ماه قبل آغاز واخیراً خاتمه یافت.
به گفته آن ها ، دراین کمپاین ملیون ها ملخ که به مناطق مرکز وولسوالی های ولسوالی های حضرت سلطان و فیروز نخچیر هجوم آورده و حاصلات دهاقین را به خطرجدی مواجه ساخته بود ازبین برده شده است .
به گفته گلاب الدین غیاثی مدیر حفاظه نباتات زراعت و مالداری سمنگان دراین کمپاین که ازسوی ریاست زراعت راه اندازی شد ، ده تن از کارمندان فنی و صد ها تن از باشند گان مناطق یاد شده شرکت نموده بودند و ملخ ها را با استفاده از پنج هزار لیتر ادویه ضد حشره ازبین بردند.
دوره حیات ملخ مضره بیشتر از چهل روز است و یک جفت آن ، درسه مرحله صد بیضه تخم میگذارد ، اگر مجادله علیه این حشره صورت نگیرد ، بالای مزارع و علفچرها هجوم برده و درزمان اندک محصولات زراعتی را ازبین میبرد.
درهمین حال ، نورمحمد آمر امورزراعتی ولایت سمنگان گفت که بارندگی های سال قبل و بهار امسال سبب سرسبز شدن مناطق زیاد دراین ولایت شده و زمینه را به تغذیه خوب وادامه حیات ملخ ها را فراهم کرده بود . اما ریاست زراعت قبل از وارد شدن ملخ ها به زمین های زراعتی ، تمام آن ها را ازبین بردند.
موسی گل بیست و هفت ساله یک تن از دهاقین منطقه منقوطن ایبک مرکز سمنگان خرسند است که دراین منطقه ملخ ها ازبین برده شده است .
موصوف گفت که در ده جریب زمین گندم کشت کرده و امیدوار است که از آن حدود سه صد سیر گندم حاصل داشته باشد.
اما شماری از دهاقین که درمحلات هم مرز ولایت بغلان وقندز سکونت دارد میگویند با آن که دراین مناطق نیز کمپاین مجادله علیه ملخ ها وجود داشت ، اما ملخ ها حاصلات آن ها را متضرر کرده است.
همچنان نورمحمد آمر امور زراعتی نیز گفت که دربرخی از مناطق هم مرز با بغلان و قندز ، ملخ ها حاصلات محدود را متضرر کرده است.
اما مردم و مسوولان میگویند که دراین مناطق ، گندم کشت شده و بعدازاین ملخ به دلیلی به آن آسیب رسانده نمی تواند که به پخته گی رسیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا