جهان

گزارش پنتاگون از تلفات غیرنظامیان در چهار کشور: ۷۶ کشته در افغانستان

واشنگتن – صدای امریکا – 13 ثور – باختر
وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است که در جریان سال گذشته میلادی، حدود ۱۲۰ غیرنظامی در نتیجه عملیات‌ نیروهای امریکایی در افغانستان، عراق، سوریه و سومالیا کشته شده اند.
گزارش ۲۰ صفحه‌یی پنتاگون که دیروز در مورد عملیات‌ هوایی و زمینی نیروهای امریکایی منتشر شد، هم‌چنین از زخمی شدن ۶۵ غیرنظامی دیگر در نتیجه این عملیات‌ خبر داده است.
براساس گزارش وزارت دفاع امریکا، بیشترین تلفات غیرنظامیان در سال گذشته، مربوط افغانستان می‌شود.
این گزارش گفته  است که در جریان سال ۲۰۱۸ میلادی، ۷۶ غیرنظامی در نتیجه عملیات‌های نیروهای امریکایی در افغانستان کشته شده اند، در حالی که مجموع تلفات غیرنظامیان در عراق و سوریه ۴۲ نفر و در سومالیا، دو نفر گزارش شده است.
این آمار کاهش قابل‌ملاحظه‌ یی در مقایسه با تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد که حدود ۸۰۰ نفر اعلام شده بود.
با این حال، آمار وزارت دفاع امریکا به مراتب کم‌تر از چیزیست که نهادهای بین‌المللی ناظر بر عملیات‌های نظامی در مورد تلفات غیرنظامیان گزارش کرده اند.
سازمان ملل متحد در ماه فبروری با انتشار گزارشی گفت که تنها در افغانستان در جریان سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۱۸۵ غیرنظامی در نتیجه عملیات نیروهای طرفدار دولت کشته شده اند.
سازمان عفو بین‌الملل نیز در گزارش خود در ماه اپریل، تلفات غیرنظامیان در نتیجه عملیات نیروهای مورد حمایت امریکا در سوریه را بیش از ۱۶۰۰ نفر خواند.
اما وزارت دفاع امریکا گفته است که تفاوت در آمار، ناشی از تفاوت در روش تحقیق میان نظامیان امریکایی و نهادهای ناظر است.
وزارت دفاع امریکا از سوی کانگرس این کشور مکلف است که تلفات غیرنظامیان در نتیجه عملیات‌های خود را هر سال منتشر کند.#  فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا