گزارش ها

طالبان تغییر نکرده اند

کابل   باختر   ۹   سرطان 
در حالی که بحث صلح در افغانستان ودریافت یک راه حل سیاسی برای معضل کشور جدی تر شده است، طالبان خشن تر از گذشته عمل می کنند.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد، با آن که قضیۀ افغانستان وارد پیشرفت های تازه شده است و امیدها برای تامین صلح هم بیشترشده است، مگر طالبان خشن تر از گذشته عمل می کنند که این می تواند ازباور و اعتماد مردم از روند صلح بکاهد.
تجارب نشان داده است ٬ کشور هایی که درگیر جنگ و منازعه بوده اند،برای حل منازعات جنگی ٬ از طرق مختلف٬ اعتماد سازی کرده اندتا روند سیاسی حل معضلات تقویت شود .
انفاذ آتش بس٬ تبادلی اسیران٬ اجازه به کار های عمرانی و صحی و نظیر آن٬ فضای اعتماد را میان جناح های درگیر، تقویت کرد و راه رسیدن به مقاصد اصلی را کوتاه کرده است .
مگر درافغانستان مساله، عکس این گفته است، باآن که٬ این دولت افغانستان بود که برای اولین بار صدای صلح را بلند کرد و برای اغازروند گفت وگو های صلح  راهکار وبرنامه اش را مشخص کرد و برای ایجاد فضای اعتماد و باور و تقویت این روند اقداماتی روی دست گرفت ، چند دور زندانیان طالبان را آزاد کرد و به مناسبت های مختلف پیشنهاد آتش بس داد، تا تنور جنگ سرد شود مگر مخالفان مسلح ٬ این اقدامات دولت را نقطه ضعف دولت تعبیر کردند و نه تنها آن را نادیده گرفتند بل  این گونه اقدامات را فرصتی برای  متبارز کردن خود پنداشتند تا خود را مطرح کنند مگر این محاسبه طالبان یک محاسبه غلط بود که انجام آن بی اعتمادی بیشتر مردم نسبت به این گروه است.
حالا که دورهفتم گفت وگو ها٬ میان نمایندگان امریکا و طالبان آٰغاز شده است طالبان بازهم به همان خیالات کهنه پناه برده اند .
این گروه به منظور آ نکه در دور جدید مذاکرات بستر خوبی برای خود داشته باشد، تحرکات شان را بیشتر کرده اند که نتیجه سرگردانی مردم وازدیاد خسارات و تلفات چیز دیگری نیست
مسوولان  محلی  ولسوالی تولک  ولایت غورمی گویند٬گروه طالبان مسلح با حمله بر بخش هایی از این ولسوالی تعدادی از منازل مسکونی را تخریب وشماری از منازل را هم به آتش کشیدند.
این گروه، دو روز قبل یک مسجد را در منطقه دولت زایی شهر گردیز ولایت پکتیا با کارگذاری مواد انفجاری تخریب کردند.
صبح امروز با راکت پراگنی برمناطق مسکونی ولسوالی الیشنگ لغمان٬ یک زن و یک کودک را کشتند٬ در هلمند باکارگذاری ماین کنار جاده٬ سرنشینان یک ریکشا را شامل دو کودک و یک زن کشتند٬ در قیصار فاریاب یک زن را محاکمه صحرایی کردند.
طالبان در هفته گذشته یک پل مواصلاتی را درحومه شهر تالقان تخریب کردند، در لوگر راه های مواصلاتی ولسوالی ازره آن ولایت را بستند٬ در بادغیس٬ طالبان پایه های برق وارداتی به شهر قلعه نو را تخریب کردند وجریان برق را به این شهر قطع کردند
زشت تر از همه، طالبان در بدخشان شش عضویک خانواده را که یک زن نیز شامل آنان بود به اساس یک اتهام کاذب در دره خستک ولسوالی جرم آن ولایت تیر باران کردند و یک عضود دیگر این خانواده را که یک زن است به عقد یک تروریست خارجی در آوردند.
آنچه گفته شد شمه یی از صد ها جنایتی است که گروه طالبان در حق مردم رو داشته اند .
و نشان می دهد که طالبان تغییر نکرده اند  و نمی توان از آنان امیداصلاح شدن را داشت. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا